Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Annonsboom på DN

Publicerad: 30 juni 2010, 15:21

DN pustar ut. Nu har vändningen börjat, och ”drömannonsörer” är åter tillbaka. – Vi har fått kunder som för sex sju år sedan var omöjliga att få in, säger affärsenhetschef Heikki Lampinen.


Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

truefalse

Heikki Lampinen

I början av juni berättade Resumé att DN åter var på rätt köl efter ett tungt 2009. 21 Mkr i vinst årets första fyra månader. Förutom rejäla kostnader som kapats är flera annonsörer som inte har synts i dagspressen på länge tillbaka. Däribland Ramlösa som inte har annonserat sedan 1991.
– Framför allt är det de stora, så kallade drömannonsörer som vi har legat på hårt som äntligen har valt att komma tillbaka, säger Heikki Lampinen.
– Dessutom har vin och öl ökat med över 200 procent under 2010.

Han räknar upp Löfbergs Lila, Kellogg’s, Colgate, Gillette, Hugo Boss och Yes.
– De har vi ansett självklara i morgonpress, men som av olika anledningar har valt andra vägar.

En anledning till comebacken kan vara att det höga annonstrycket i tv har ”spillt över”. Heikki Lampinen ser också en annan möjlig anledning:
– Flera annonsörer har fått upp ögonen för sampling med oss. Exempelvis hade vi förra helgen en kampanj med Löfbergs Lila, en utmärkt produkt att skicka ut lagom till morgonkaffet.

Ytterligare en orsak till uppgången som Heikki Lampinen nämner är avmonopoliseringen av Apoteket.
– De nya apoteken har hittills mest valt tv.

Tre branscher haltar dock fortfarande:
– Hygien, kosmetik och konfektyr har vi ännu låg frekvens av, där behöver vi  arbetare hårdare.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.