Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Annonser för ansiktsmasker får rött ljus – spär på rädslan för coronaviruset

Publicerad: 4 Mars 2020, 14:27

Två bolag som marknadsför ansiktsmasker på nätet fälls av den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen eftersom deras annonser anses spä på allmänhetens rädsla för att smittas av coronaviruset.


Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Under de senaste veckorna har svenska och internationella medier uppmärksammat hur företag försöker kapitalisera på spridningen av det nya coronaviruset genom att marknadsföra och sälja ansiktsmasker. Nu fäller brittiska Advertising Standards Authority (ASA) två företag för att sprida alarmstiska budskap i sina annonser som riskerar att spä på risken för viruset. Det rapporterar The Drum.

Dels det estniska bolaget Novads OU som kritiseras för sina banners, som bland annat synts på CNN som i sin annons påstår att påstår att viruset sprider sig med ”ljusets hastighet” och uppmanade mottagaren att att köpa en ansiktsmask innan de blev slutsålda.

En annan annons med Outbrain network som avsändare varnar för att deras mask med ”nano-teknologi” säljer snabbt.

En tredje annons, från den Amazon-baserade försäljare, Easy Shopping 4 Home, anses ha utnyttjat oron för viruset genom att marknadsföra en ”anti-corona-virus- respirator”.

Sammantaget fälls kampanjerna eftersom de är ”vilseledande, oansvariga och och alarmistiska”.

Till The Drum säger en talesperson för ASA att annonsernas påståenden strider mot brittiska Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.