Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Annonser i musikstreaming – en miljardindustri

Publicerad: 2 Januari 2017, 14:27

Spotify och GroupM har gjort undersökningen.

Foto: Andreas Elgstrand

Streamingmarknaden för musik kommer att stå för miljarder i nya annonsintäkter, enligt en ny undersökning från GroupM och Spotify. Och våra olika sinnesstämningar kommer visa vägen.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerSpotifyGroupMAnnonserMediebyråerWPPStreaming

Streamad content, och då i synnerhet musik, bara växer och växer i konsumentbeteendet. Enligt en undersökning från GroupM och Spotify så kommer mer än 60 procent av streamingaktiviteterna via mobilen och flera länkas till vilket humör vi är på och vilket ögonblick vi befinner oss i.

Streamingexplosionen blir till nya annonsintäkter och kopplas starkt ihop med vilket humör vi är på och vilket ögonblick vi befinner oss i. Om vi är i duschen, på gymmet eller lagar mat spelar allt större roll. De nya annonsintäkterna för musikstreaming räknas till 220 miljoner dollar på de sju marknader som undersökts, däribland Sverige, enligt undersökningen.

LÄS MER: Hon rattar Spotifys varumärke i Norden

– Humör och ögonblick är en generell inriktning och kan kännas igen för en stor del medier, inte bara Spotify, säger Simeon Duckworth, chef för data och analys på GroupM, till AdAge.

Undersökningen gjordes bland 20 000 deltagare. Den visar även att människor som streamar sin content är mycket mer ”open-minded” och konsumerar mer media generellt.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.