Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Annonserar i svenska vardagsrum

Publicerad: 26 November 2010, 07:12

Procter & Gambles Duracell blir först ut att annonsera i svenska vardagsrum med Microsofts nya tv-spelsystem Kinect. Duracellkaninen dyker upp på utomhustavlor i nya spelet Kinect Sports.


Ämnen i artikeln:

Procter & Gamble

Så ser annonseringen ut i spelet.

Kincet lanseras i dagarna och är Microsoft Xbox360 svar på spelkonsolen Nintendos Wiis rörelsestyrda handkontroll.

Det som skiljer Kincet från Nintendo Wii, och för den delen Sony Playstations Move, är att med Kinect behövs det inga handkontroller utan det är en kamera som läser av spelarnas kroppsrörelser.

Spelsystemet öppnar för sociala spel med flera deltagare framför tv-skärmen. Ofta med sportteman som pingis, boxning och bowling.

Förutom att det kan bredda kundunderlaget blir det även ett attraktivare media att annonsera i.

– Det blir fler ögonpar, fler människor som umgås under avslappnade former, säger Fredrik Wallner, marknadschef på Microsoft Advertising i Sverige.

Procter & Gamble blir först i Sverige att testa annonsering för Duracell inne i spelet Kinect Sports. Duracellkaninen syns på stortavlor och skyltar inne i spelet.

Globalt annonserar varumärken som Samsung i spelet medan Duracellkampanjen är lokalt bara i Sverige. Kampanjen pågår fram till årsskiftet.

Eftersom Xbox360 Kinect hela tiden har kontroll på hur många som spelar och i vilken omfattning och under vilken tid de kan se reklamskyltarna kan Microsoft ge mycket kampanjdata till annonsörerna.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Procter & Gamble

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.