Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Annonserar mot reklam

Publicerad: 10 april 2008, 07:52

På Stora annonsördagen idag, den 10 april, går Sveriges Annons örer ut med en provokativ annons i flera stora morgontidningar. Annons en är framtagen av Forsman & Bodenfors och har rubriken ”Tänk så underbart – en värld utan reklam”.


Varför går ni ut med den här annonsen?
– För att informera om det positiva som reklamen för med sig. Många människor ser reklamen som någonting övervägande negativt, 33 procent av våra riksdagsledamöter ganska eller mycket negativa till reklam, säger Anders Ericson, vd Sveriges Annons örer.

Vilket budskap är det ni vill få fram?
– Dels att reklamen är det absolut bästa sättet att sätta snurr på tillväxten och på sätt skapa arbetstillfällen. Försäljningen av Vin & Sprit genererade 55 miljarder till stadskassan. Det hade inte skett utan effektivt varumärkesbyggande. Dessutom är reklamen en förutsättning för vår mediekonsumtion.

Vad hoppas ni att det här ska leda till?
– Vi vill ”slänga in en fackla” i debatten, som Svensk Näringsliv gjorde innan jul med deras ”konsumera mera”-kampanj. Men att ändra de breda folklagrens attityder gentemot reklam är ett långsiktigt arbete som vi inte löser bara med en annons.

Varför tror du att så många i landet är negativa till reklam?
– Dels tror jag att många inte tänker på allt det positiva som reklamen för med sig. Dels tror jag att man ser reklamen som någonting manipulativt som ska lura på folk saker. Jämför Sverige med Storbritannien, ett land med en mycket längre tradition av reklam-tv och mer reklaminvesteringar per capita, men med ett folk som överlag är mer positiva till reklam.

Tobias Wahlberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.