Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Annonsering hos Expressen sågas i undersökning

Publicerad: 20 januari 2010, 16:55

En ny studie har med hjälp av eye tracking-teknik, blickspårning, jämfört annonseffekten på några landets  största sajter: Aftonbladet.se, Expressen.se, Msn.se och Hitta.se. Den sistnämnda är bäst i klassen, medan Expressen får bottenbetyg.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetExpressenMSNHitta.se

Studien omfattar 100 slumpmässigt utvalda personer på publika platser i Stockholm och London. Undersökningen berör en bannerannons från Wasabröd och en från Nokia.
– I eye tracking-sammanhang är 100 personer mycket. Genomsnittet brukar ligga på 35 personer, säger Mathias Plank, vd för MCR International.

Studien jämför hur olika personer tittar på annonser, attention, samt igenkänningsgrad, brand recognition. Medan Hitta.se har en en attention på 88 procent och en brand recognition på 60 procent har Expressen.se endast 30 procent respektive noll procent, enligt studien:
– Jag gör ingen analys av resultatet kring annonsering på olika sajter, utan vår uppgift går endast ut på att ta fram hårda fakta, säger Mathias Plank.

Eye-tracking är en teknik som gör att datorn vet exakt var personen ifråga tittar. Utrustningen kommer från svenska Tobii Technology, vars teknik har använts inom forskning samt marknadsundersökningar i flera år.

Enligt MCR International är eye tracking den enda objektiva metod som kan mäta vad som sker på en internetsida innan en person väljer att klicka någonstans.
I företagets pressmeddelande kommenterar Hitta.se:s marknadschef, Johan Nordquist, undersökningen på följande sätt:
”Att vi fått så bra resultat i undersökningen tror vi beror på att hitta.se:s layout är ren och enkel. Tjänsten är enkel att använda och det återspeglas i användargränssnittet. Vår gyllene regel är att annonsering på sajten aldrig får störa användarupplevelsen.”

Expressens vice vd och annonsdirektör, Torbjörn Wittström, vill inte kommentera resultatet förrän han har fått studera undersökningen i detalj:
– Jag har sett hundratals liknande undersökningar genom åren. Först måste jag sätta mig in i hur den är gjord och därefter studera resultatet. Sedan kan jag kommentera det hela, säger han.

Aftonbladet.se fick en attention på 67 procent och 33 procents brand recognition, medan Msn.se fick 63 procent respektive 25 procent. De siffrorna gäller annonsen för Wasabröd. För Nokia var resultatet:
 Expressen: 63 i attention, 22 i brand recognition
Aftonbladet 100, 10
Msn 50,25
Hitta 89,42

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.