Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Annonsörer hänger inte med i utvecklingen

Publicerad: 26 Juni 2015, 13:01

Annonsörer investerar mer i print-annonser än i annonser för mobilen.

Foto: Colourbox

Enligt en rapport framtagen av Adobe investerar annonsörer dubbelt så mycket i printannonser som i annonser för mobilen. Detta trots att konsumenternas mobilanvändning ökar.


Ämnen i artikeln:

Adobe

Medan konsumenternas användning av digitala medier ökar, så fortsätter annonsörerna att investera i print. Endast åtta procent av annonsbudgeterna läggs på mobila annonser. Detta trots att konsumenterna använder 24 procent av den totala tiden för mediekonsumtionen på mobilen.  

–Trots den ökade användningen av mobila enheter ser vi fortfarande att annonsörerna spenderar mer pengar på tryckta annonser. Men vi ser också att företag blir allt mer medvetna om obalansen, säger Håkan Cedell, nordisk chef för Adobe Media Optimizer, i ett pressmeddelande.

Print fortsätter att dominera annonsbudgeterna. Men trots detta så har investeringarna i mobilannonser ökat med 48 procent i jämförelse med förra året. I slutet av nästa år, eller i början av 2017, förväntas andelen besök på mobila enheter att överstiga desktop.

– På bara fem år har mediekonsumtionen ökat med två timmar per dag och användare. Om vi ser till den tid konsumenterna lägger på olika medier är det tydligt vilka som dominerar; TV, internet och mobila enheter, säger Håkan Cedell.

Susanna Sköld

Ämnen i artikeln:

Adobe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.