Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Annonsörer rasar mot byråernas priser

Publicerad: 21 maj 2010, 11:47

För en månad sedan kritiserade de brittiska annonsörerna reklambyråerna för att vara omoderna.
I en ny rapport är de missnöjda med byråernas vinster och höga avgifter.


Det är Isba, den brittiska motsvarigheten till Sveriges Annonsörer, som attackerar reklam- och mediebyråerna.

För en månad sedan vid en konferens med International Publishers Association, IPA, anklagade Isbas vd Mark Hunter reklam- och mediebyråerna för att de bedriver sin verksamhet i ålderdomliga strukturer och för ett hårt motstånd mot resultatorienterade avgifter.

Och nu har Isba lanserat rapporten Paying For Advertising. Där vädrar de brittiska annonsörerna sitt missnöje med höga avgifter och brist på transparens hos byråerna.

Rapporten kommer fram till att reklambyråerna visserligen har sänkt sina priser men lyckas ändå hålla relativt höga vinstmarginaler.

Mediebyråerna har till och med pressat upp sina priser och avgifter det sista året.

Isbas konsultchef Debbie Morrison säger till Campaign att digitaliseringen av media kan ha påverkat byråernas priser.

Trots att Isbachefen bara för en månad sedan efterlyste mer resultatorienterad fakturering påpekar den nya rapporten att en majoritet av byråerna använder någon slags resultatmått när de tar betalt och resultatmåtten har blivit tuffare.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.