Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Annonsörerna har inget intresse av att lägga sig i”

Publicerad: 22 Oktober 2015, 13:52

Fredric Karén.

Foto: Andreas Elgstrand.

Att Telia Sonera enligt Resumés uppgifter valde att avsluta annonsaffären med SvD på grund av granskning påverkar inte hur tidningen tänker kring framtida partners. – Jag har aldrig tidigare varit med om att en annonsör stänger kampanj på grund av vår redaktionella bevakning, säger SvD:s chefredaktör Fredric Karén.


Ämnen i artikeln:

Fredric KarénSvDTelia Sonera

Resumé har i flera artiklar rapporterat om att Telia Sonera har avbrutit samarbetet med Svenska Dagbladet efter att bolaget granskats av reportern och börskrönikören Patricia Hedelius i boken "Telia – Aliansen och korruptionen" som lanserades i fredags.

Telia har vägrat kommentera uppgifterna om att annonsstoppet skulle röra sig om Hedelius granskning annat än "Som reklamköpare söker vi alltid bästa mix för vår reklam, men var och hur vi annonserar är inget vi kommenterar". Nu meddelar Fredric Karén att Telia avbröt samarbetet med dem i fredags – alltså samma dag som Hedelius bok lanserades. Dessförinnan hade SvD publicerat flera artiklar inför boksläppet och utdrag ur boken.

Enligt Fredric Karén har Telia Sonera inte uppgivit för SvD varför de hoppade av som annonsörer.
– De har inte gett något skäl till det. Jag kan bara konstatera att efter att vi har publicerat ett antal av Patricia Hedelius artiklar i samband med boksläppet ringde de oss och bad oss plocka bort dem. Vi har sökt Telia, men inte fått någon kontakt med ansvariga personer så vi vet inte, säger Fredric Karén.

Patricia Hedelius intervjuade Telia Soneras vd Johan Dennelind under arbetet med boken – och enligt henne har bolaget sedan försökt dra tillbaka intervjun. Den bilden delas däremot inte av Telia som tidigare i dag meddelade att de "alltid försöker vara öppna och tillmötesgående mot alla journalister".

Gentemot SvD har Telia Sonera inte försökt sig på något liknande.

– Nej, de har de inte gjort. Vi har haft dialog med dem i samband med att vi startade Digitala livet och hade ett möte med Telias projektgrupp där vi var tydliga med hur vi jobbar med branded content. Vi har varit transparenta och sagt att det är oberoende journalistiskt material och att vi alltid står fria att granska vilka bolag vi vill, trots samarbeten. Det uppfattade jag att Telia förstod, säger Fredric Karén.

Hur påverkar det faktum att Telia nu brutit sin annonsaffär med er hur ni tänker kring framtida annonsköpare, native eller branded content-samarbeten?
– Att det är viktigt att vi har en tydlig oberoende linje i samarbeten. Allt annat känns uteslutet. Det är ovanligt att det här händer. Jag har aldrig tidigare varit med om att en annonsör stänger kampanj på grund av vår redaktionella bevakning. Nu vet jag inte om det är anledningen, även om det finns mycket som tyder på att det är så.

Avtalet kring det Digitala livet sträckte sig åtminstone till mars 2016 då en avstämning skulle ha gjorts.

Ser du någon problematik i att branded content-partners, som i Telias fall, också tillhör den kategorin bolag som ni rapporterar om redaktionellt?
– Egentligen inte. Vi har tidigare gjort fyra olika samarbeten med andra bolag, vilka har fungerat väldigt bra. Annonsörerna har inget intresse av att lägga sig i, de förstår vår roll och vi ska kunna granska dem, även om vi har kommersiella samarbeten med varandra. Vi har inte stött på det här tidigare. Jag vill se det som en engångsgrej där Telia i det här fallet kanske inte riktigt har förstått vår roll och hur vårt samarbete såg ut.

I går sa Olle Zachrison (redaktionschef på SvD reds.anm.) att ni inte riktigt hade beslutat vad som skulle bli av Digitala livet. Har något hunnit förändras där?
– Digitala livet som namn kommer inte fortsätta på SvD, däremot ligger innehållet kvar under Näringsliv. Satsningen har gjorts på flera ben där vi bland annat har ett samarbete med Breakit och det berörs inte av det här. I framtiden kan det finnas andra partners som vill stötta oss där – det får vi se.

Digitala livet finns som tagg även hos Aftonbladet. Telia Soneras partnerskap med kvällstidningen fortsätter som tidigare.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.