Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Annonsörernas reklamkamp

Publicerad: 21 oktober 2009, 13:16

De senaste fem åren har det genomförts 125 lagändringar i Storbritannien som reglerat reklam och marknadsföring. Nu ska brittiska annonsörerna gå till motangrepp och försvara reklamen.


Annonseringen i Storbritannien bedöms falla 12 procent i år . Samtidigt når britternas förtroende för reklam nya bottennivåer. Enligt branschorganisationen Advertising Association, AA, har mindre än 15 procent av den vuxna befolkningen tilltro till reklamen.

– Och ett minskat förtroende från allmänheten öppnar upp för politiker, med en ibland nedlåtande syn på konsumenternas omdöme, som vill skydda allmänheten från allt ont som vi gör med lagstiftning, säger AA:s vd Tim Lefroy till Guardian.

Det finns i dag förslag mot att förbjuda alkoholreklam och photoshoppade modeller i modereklam. Enligt Lefroy har det införts 125 lagändringar de senaste fem åren som satt restriktioner på reklam och marknadsföring.

Därför ska AA bilda stiftelsen Front Foot med syftet att motarbeta den negativa attityden till reklam. Front Foot har fredan fått stöd av storannonsörerna Unilever, Diageo och Barclays.

– Det ska bli ett expertorgan som kan hantera det moras av fördomar som vi riskerar sjunka ned i.

– Det är dags för reklambranschen att återbygga sitt rykte och börja tro på vad vi håller på med.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.