Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Annonsörsjättar flyr Facebook

Publicerad: 30 maj 2013, 07:57

Foto: Presschef

Biltillverkaren Nissan och konsumentbolaget Unilever ratar Facebook. Flykten beror på att bolagens reklam har hamnat i nära anslutning till kränkande bilder och texter.


Ämnen i artikeln:

FacebookVodafoneNissanUnilever

Annonsörsjättar som bilbolaget Nissan och konsumenttillverkaren. Unilever  har valt att plocka bort sin reklam på Facebook.

Beslutet beror på att  bolagens reklam har kopplats samman med kvinnoförnedrande inlägg och  bilder, enligt DI som i sin tur refererar till Financial Times.

Bakgrunden  till det hela har att göra med Facebooks verktyg för riktad  marknadsföring. Verktyget kopplar ihop användare med reklam och  sammankopplingen sker utifrån vilka gilla-knappar som användaren har  tryckt på. Det finns bara ett problem.

Det vill säga om en  användare, medvetet eller omedvetet, går in på en sida där syftet är att  förnedra kvinnor följer reklamen med.

Det är inte bara Nissan och  Unilever som har drabbats av olika sammankopplingar, utan telejätten  Vodafones reklam har hamnar bredvid en film al-Quaida-sympatisörer  kräver heligt krig, enligt DI.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.