Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ännu en chef lämnar DDB

Publicerad: 23 Maj 2014, 13:22

Resumé berättade nyligen att DDB:s executive creative director, Jerker Fagerström, lämnar byrån. Nu står det klart att byråns Head of creative development, Karl Wikström, hoppar av efter fem år på för att gå in i ledningen på relativt nystartade Made to Order. Guldskriftsvinnaren Tove Eriksen Hillblom, vice vd Ann Ystén och byråns business director, Jenny Kaiser, har också nyligen lämnat.


Ämnen i artikeln:

Jerker FagerströmAnn YsténDDBJenny KaiserTove Eriksen Hillblom

- Made to Order är en byrå som satsar på visuella koncept och bryter med gamla reklamkonventioner, säger Karl Wikström.

Made  to Order startade för två år sedan, består av åtta personer och jobbar  idag med kunder som Whyred, Polarn & Pyret, Adidas och Cervera.

Byrån är mer av en kreativ studio än en klassisk reklambyrå.

Karl  Wikström går nu inte ledningsgruppen på byrån -  han har varit  alltifrån planner på Lowe Brindfors och kursansvarig på Berghs till  senior strategy director på DDB och under senare tid head of creative  development.

Varför tror du att så många tunga profiler har lämnat DDB på sistone?
-  Jag ser det som en naturlig utveckling om man tittar på hur länge vi  har varit på byrån. Ta Tove Eriksen Hillblom till exempel. Hon kom in  som junior copywriter i ungefär samma veva som jag började på byrån.  Idag har hon vunnit Guldskriften och jobbat med tunga kunder. Och Jerker  Fagerström kom in ett år innan mig, säger Karl Wikström.

Han tycker  att det som är riktigt spännande med Made to Order är ett det är en  experimentell byrå där man exempelvis skiftar vem som leder byrån.
- Vi försöker att vara så platta som möjligt, säger Karl Wikström.

DDB:s ECD Jerker Fagerström uppgav att hans tjänst på DDB inte ersätts och allt tyder på att detsamma gäller Karl Wikströms roll.

Det beror på att även DDB går mot en allt plattare organisation.

-  Min roll har varit att skapa ett väl fungerande samarbete mellan  projektledare och kreatörer. Den rollen blir överflödig när samarbetet  verkligen fungerar, säger Karl Wikström.

Du har bortrationaliserat dig själv med andra ord?
-  Nej, det är helt självvalt att jag lämnar. Jag ser Made to Order som en  spännande möjlighet att få vara med om att bygga upp något nytt, säger  Karl Wikström.

Vad tror du händer nu med DDB när så många tunga profiler lämnar byrån?
-  DDB har en oerhörd koncentration av talang. Jag räknar med att många  som kanske inte har varit lika profilerade kliver fram - att  strålkastarljuset kommer att riktas på fler personer helt enkelt, säger  Karl Wikström.

Varför är Made to Order en sådan spännande byrå för dig?
-  Jag fick upp ögonen för byrån när DDB samarbetade med dem. Klassiskt  reklambyråtänk har inte riktigt fungerat med branscher som retail och  livsstil och frilansare och liknande har varit lite väl nischade. I en  värld med alltfler kanaler blir det visuella allt viktigare för att  sticka ut, säger Karl Wikström.

Men har inte reklambranschen alltid varit visuell?
- Jo, men idag måste man tänka på alla platser där man kan möta ett varumärke, säger Karl Wikström.

F&B:s Epic Split lyckades minst sagt fånga uppmärksamheten genom sitt visuella intryck? Är det så ni vill jobba?
-  Ja, först måste man nå ut med det visuella för att målgruppen ska kunna  ta till sig det intellektuella. Ta bara alla visuella intrycka vi idag  översköljs av via smarta telefoner och annat, säger Karl Wikström.

Kommer du att sakna DDB?
-  Det blir inte som ett uppbrott, utan mer som att flytta hemifrån. Jag  har fortfarande nära hem, men får chansen att växa på egen hand, haha,  säger Karl Wikström.

DDB äger 20 procent av Made to Order.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.