Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ännu ett skäl för marknadsförare att satsa mobilt

Publicerad: 5 augusti 2015, 08:46

Undersökningen visar att betydligt färre har installerat adblock på sina smartphones

Foto: Colourbox

Om ett varumärke är orolig över adblock borde de lägga en större del av sin reklambudget i mobilen. Det visar en färsk amerikansk studie.


Undersökningen från Genesis Media bygger på svar från 11 500 vuxna i USA och genomfördes maj-juni. Studien visar att medan 24 procent hade installerat adblock på sina datorer i hemmet eller på jobbet, hade endast tre procent gjort detsamma på sina mobiler och läsplattor.

Adweek, som har tagit del av siffrorna, ser undersökningen som ännu ett argument för marknadschefer att satsa mer på mobil marknadsföring. Resultaten i studien kan jämföras med den rapport från Orvesto som Resumé rapporterade om i början av juni där 42 procent av användarna i åldergruppen 16-24 år installerat annonsblockerare på sina datorer, tre procent för surfplattan och fem procent på mobilen. I åldersgruppen 25-34 år var motsvarande siffror 29 procent för datorn, tre procent för surfplattan och sex procent för mobilen.

Genesis Medias undersökning visar också att:

• 29 procent av männen uppger att de använder adblock, jämfört med 19 procent av kvinnorna.

• 44 procent av männen som använder adblock-program säger att de accepterar annonser som är mindre påträngande eller av högre kvalitet, jämfört med 26 procent av kvinnorna.

• 11 procent av männen uppgav att de inte hade installerat adblock eftersom de gillar att titta på reklam, jämfört med fyra procent av kvinnorna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.