Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Anorak vann Gullblyantens första Grand Prix

Publicerad: 30 maj 2011, 06:39

Try dominerar fortfarande den norska reklambranschen. Men i år är det lilla byrån Anorak som tar hem de fina priserna. I fredags vann byrån Grand Prix i Gullblyanten, norska motsvarigheten till Guldägget.


Det har bråkats inför årets upplaga av Gullblyanten som arrangeras av norska reklamförbundet Kreativt Forum. Mediekategorierna har bytts ut mot branschkategorier och reglerna skrevs om av folk från Try, Norges ledade reklambyrå, som formulerat de nya riktlinjerna. Vilket skapade bråk. I december förra året förklarade Kitchen, ledande på interaktiv reklam i Norge, och SMFB, delägd av svenska Forsman & Bodenfors, att man hoppade av Gullblyanten.

SMFB höll sig undan men Kitchen deltog i Gullblyanten under protest. Vilket gav en tredjeplats i medaljligan med två guld och ett silver.

Men årets vinnare är Anorak, eller mer korrekt Anorak og Haaland, Eidsvåg og Strøm, som tog hem Gullblyantens första Grand Prix. De vann kampanjen för rockbandet Kaizers Orchestra och bandets nya skiva Hjerteknuser.

Redan i april plockade Anorak hem storslam med kampanjen vid det digitala priset Gultaggen . Då vann byrån i kategorierna Årets Gultagg, Folkets pris, Nordic Challenge, Bästa kampanj och Bäst kommunikationsstrategi.

I Gullblyanten blev det alltså ett Grand Prix och ett guld i kategorin Publikasjoner og media.

Men som vanligt var det Try Reklambyrå som vann mest. Det blev fyra guld, ett silver och fem brons totalt. Framför allt vann Try priser kampanjen P for Pensjonssparing åt DnB och för Jo Nesbøs barnbok Doktor Proktor og verdens undergang.

Trys Janne Brenda Lysø och Stian Johansen, kreatörsteam under 16 år, vann även Gullblyantens hederspris för lång och trogen tjänst.

Se alla bidragen här.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.