Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

ANR-ägare i Göteborg startar ny byrå

Publicerad: 5 mars 2010, 14:55

Rosita Johnson tidigare delägare i ANR BBDO i Göteborg startar ny byrå. Tillsammans med Charlotta Warnhammar, även hon en av delägarna i forna ANR, bildar de den nya byrån Mockup.


Ämnen i artikeln:

ANR BBDO

truefalse

Rosita Johnson och Charlotta Warnhammar blir nya Mockups ägare.

När ANR BBDO i höstas meddelade att man skulle skära ner verksamheten i Göteborg funderade Rosita Johnson på var hon skulle ta vägen. Alternativet var att flytta upp till Stockholm.
– Fast egentligen var det aldrig något alternativ, varken för mig eller för Charlotta, på grund av många olika skäl.

I stället valde de att tillsammans starta Mockup. En byrå som ska fokusera på omstart för varumärken och varumärkesbyggande.

Byrån smygstartade redan i mitten av januari.

Med sig har de ett antal kunder från ANR-tiden, som ­Västra Djursjukhuset, Melitta och Puma. Sedan förra veckan­ har de också fått ett nytt, men ännu inte offentligt uppdrag.
– I och med att vi jobbar vidare med en del gamla ANR BBDO-kunder är vi fortsatt associerade med ANR BBDO, även om det här verkligen blir en nystart, med ett nytt gäng och ny kraft.

– Tanken är att vi ska jobba med kommunikation på det sättet som vi kan, och jobba mer med området identitet, och profil för ett varumärke. Även om vi inte är främmande­ för även mer traditionella reklamuppdrag.

I dag är man fem på byrån, med Rosita Johnson och Charlotta Warnhammar som grundare och ägare. En position som Rosita Johnson gillar
– Nu styr vi helt och hållet vår egen verksamhet, vilket är skönt. På ANR var vi två bland åtta delägare, med visst inflytande, medan vi nu har allt inflytande.
– Skillnaden nu mot när vi var på ANR är att vi inte har så stor ryggsäck att bära vilket känns ganska skönt, och vi har inte heller som ambition att bygga den ryggsäcken.

Dock säger hon, att som det var i slutet av ANR-tiden, var det riktigt bra. Sedan kom beskedet att KappAhl lämnade byrån, och i samma veva blev lågkonjunkturen extra tydlig.
– Då hade vi inte beredskap för alla smällar som kom, men hade vi haft tre månader till hade vi fixat det. Men, nu är det som det är och fullt fokus framåt.

Hur känns det att starta på nytt?
– Det är lite skräckblandad förtjusning, men jag gillar utmaningar och jag tror verkligen att vi fixar det.
– Redan nu har vi två relativt stora spek, om något av det trillar in behöver vi bli fler ganska så snart.

Vilken lärdom tar ni med er från ANR tiden?
– Att trots att man inte är insyltad i ekonomin och hela den biten behöver ha mer koll på vad som händer ledningsmässigt. Sedan är det väl det vanliga, att vara mer för­beredd och ligga steget före.
– I och med det som har hänt inser man hur smärtsamt fort det kan gå, och det vill man verkligen inte gärna utsätta sig för igen.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

ANR BBDO

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.