Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

ANR använde Boye till två olika bilmärken

Publicerad: 18 Mars 2014, 14:59

Mercedes på kollisionskurs med Boye

Det är inte första gången Karin Boyes dikt "I rörelse" används för att sälja bilar. Det är inte ens första gången ANR BBDO gör det. Dikten användes redan för 12 år sedan för Renault.


Ämnen i artikeln:

Svenska AkademienANR BBDOMercedes-Benz

När ANR BBDO föreslog för Mercedes att man skulle använda Karin Boyes dikt "I rörelse" i reklamfilmen för den nya modellen GLA, så måste det ha känts som en bra idé.

Men när Svenska Akademiens ständige sekreterare Peter Englund kallade det för "gravplundring" så framstod nog idén i ett annat ljus.

Men det är inte första gången ANR BBDO använder "I rörelse" för att sälja bilar, vilket Peter Englund uppmärksammade i ett blogginlägg. Förra gången var för 12 år sedan i en printannons för Renault Laguna. Då anmäldes tilltaget till Marknadsetiska rådet av en privatperson.

– Det är före min tid på byrån så jag kan inte uttala mig om vad som hände då, säger ANR BBDOs vd Pontus Karlsson. Marknadsetiska rådet konstaterade då att tillstånd inhämtats från upphovsrättsägarna och att användandet inte stred mot var sig upphovsrättslagen eller god affärssed.

Men den här gången fanns ingen upphovsrättsägare eftersom Karin Boye varit död i mer än 70 år.

– Det är så vanligt att man använder rocklåtar i reklam för att framkalla känslor, säger ANR BBDOs vd Pontus Karlsson. Vi ville använda poesi istället och det blev väldigt lyckat. Vi fick godkännande av Karin Boye-sällskapet och det är nog bara Peter Englund som är irriterad.

Men Karin Boye-sällskapets ordförande Margareta Hedström menar att det aldrig varit fråga om något godkännande. Eftersom Karin Boye varit död i mer än 70 år finns inget sätt för sällskapet att stoppa användandet, menar hon.

–  De har ringt och frågat oss, och vi har sagt att det är okej utifrån att vi inte haft verktyg att göra något annat, säger Margareta Hedström till Svenska Dagbladet.

Svenska akademien har i ett brev från sina advokater krävt att Mercedes slutar använda dikten i sin marknadsföring senast måndag, annars kommer man att vidta rättsliga åtgärder.

Men det kommer inte att bli aktuellt att dra in något för Mercedes, eftersom kampanjen redan är över.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.