Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

ANR BBDO har fördubblat byråintäkten på fyra år – nu köper delägarna ut nätverket

Publicerad: 20 Mars 2019, 12:25

Anna Celay – Strategic Planning Director & Partner, Pontus Karlsson – CEO & Partner, Channa Rogsten – Head of Studio och Andreas Lönn – Creative Director & Partner på ANR BBDO.

Under 2018 ökade ANR BBDO både byråintäkten och lönsamheten. Sedan årsskiftet har Pontus Karlsson, Andreas Lönn och Anna Celay köpt ut BBDO:s minoritetspost på 30 procent. Byrån behåller nätverket i företagsnamnet.


Ämnen i artikeln:

ANR BBDOReklamAffärerNätverk

– Att vara en helt parartnerägd byrå ger oss större flexibilitet och bättre möjligheter att agera snabbt. För om man utvecklas långsammare än marknaden så dör man, säger Pontus Karlsson vd och en av delägarna på ANR BBDO.

Under 2018 ökade ANR BBDO byråintäkten med 15 procent till 39 Mkr (33). Vinsten ökade till 7 Mkr (4 Mkr) och byråmarginalen fastställdes till 18,7 procent.

Det var ungefär ett år sedan som delägarnas tanke på att köpa ut nätverket BBDO, som sedan sammanslagningen Allansson Nilson, Rififi och BBDO 1999 ägt 30 procent av aktierna i bolaget, väcktes. Förändringen kommer efter år av tillväxt där byrån, tack vare utökat ansvar hos befintliga kunder samt nya kunder som Comviq, Sveriges Radio, Lambi och JM.

ANR BBO har fördubblat byråintäkten sedan 2014 och närapå dubblerat personalstyrkan till 35 medarbetare under samma period. Något som i grunden handlade om ett strategiskt beslut där delägarna förstod att det krävdes tillväxt för att utvecklas, kunna ta större uppdrag, men också för att attrahera och behålla talang.

– Strategin blev att pitcha mer selektivt på större uppdrag där man kunde jobba långsiktigt och kunna gå in med ett större fokus. Man kan säga att vi valde bort att pitcha på "volymkunder" för att i stället växa i de befintliga uppdragen, säger Pontus Karlsson.

Genom att köpa ut nätverket kommer man fortfarande ha kvar associationsrätten, därmed behåller byrån namnet ANR BBDO.

– Vi vill vara en del av BBDO men man måste skilja på ägande och att vara en del av sammanhanget. Att äga en minoritetsandel på 30 procent i "Dark Europe" uppe i norr är inte superintressant för nätverket, medan vi har hela vårt fulla fokus i Norden. Då vill man ha en aktiv och närvarande ägare för att fortsätta utvecklas, säger Pontus Karlsson och fortsätter:

– Vi får det bästa ur två världar, kunskapen från nätverkets kreativa- och insiktsenheten, och tillgången till 15 000 människor samtidigt som vi som jobbar här inte har några idéer om en internationell expansion. Vi jobbar med kommunikation i Sverige och Norden. Om man ägs av ett amerikanskt börsbolag så finns det vissa administrativa rutiner som man måste följa, som vi inte behöver följa på samma sätt nu. Det ger oss tid att göra rätt saker.

Creative directorn och delägaren Andreas Lönn:

– Eftersom vi har ägt 70 procent så har vi kunnat styra över våra beslut, men genom att vi äger 100 procent så blir det en mental skillnad. Det är bara upp till oss. Som marknaden rör sig nu blir det viktigare och viktigare att vara snabbrörlig och nu blir det enklare för oss att öka förändringstakten.

Kommer det inte bli någon som helst skillnad nu?
– Nej, man garanteras samma stödfunktioner inom kunskap, affärsutveckling och innovation. BBDO är en annan typ av nätverk, mer av en familj än det kan verka, säger strategichefen och delägaren Anna Celay.

Det är många som säger så.
– Jag har varit på DDB och Pontus och Anna på TBWA, dem märkte man inte av överhuvudtaget. BBDO har en filosofi att det inte ska vara strömlinjeformat, säger Andreas Lönn.

Har ni varit ute efter det här länge och har råd till det nu?
– Egentligen inte. Det var när vi ville staka ut nästa steg på samma sätt som när vi bestämde oss för tillväxt för tre-fyra år sedan. Nu kände vi också ett behov av att komma framåt. Då blev nätverkets minoritetsägande delvis begränsande. Nu kan vi ta in nya partners, starka bolag lokalt och på andra marknader.  Många dörrar öppnas, säger Andreas Lönn.

Har ni blivit begränsade?
– En gång ville vi byta namn, men fick nej. De hade veto i vissa frågor och sedan var det också hela rapporteringsbiten som blev betungande. Exempelvis fick vi inte göra några ändringar gällande lokalen, vilket kan låta absurt, men det handlar om att många byråer gick omkull när it-bubblan sprack eftersom de satt på felaktiga hyresavtal. Då måste det flygas in en amerikansk överrock för att förhandla priser, säger Anna Celay.

Omstöpningen av ANR BBDO:s erbjudande har skett stegvis de senaste åren. 2014 rekryterade byrån en pr-chef. Med tiden har den stigande betydelsen av sociala medier-lösningar och influencer marketing gjort att gränserna mellan pr och reklam blivit mer flytande och pr slussats ut i hela organisationen

En del av anpassningen mot den tilltagande konkurrensen från andra byrådiscipliner, inhousetrenden och kunder som har ett större behov att social conent ANR BBDO Studio som lanserades i maj förra året för att bli mer snabbfotade kring digital rådgivning och contentproduktion under ledning av Channa Rogsten. Här ska rådgivning och produktion sitta nära varandra för att skapa strategisk content.

– Det handlar om att kunna jobba snabbare, ta en större del av uppdragen och ha en kontroll över kvaliteten i hela kedjan. Ur ett kreativt perspektiv är det viktigt att kunna testa och prova utan att behöva förankra och gå via en mellanhand, säger hon.

Pontus Karlsson utvecklar hur byrån förhåller sig till den växande inhousetrenden.

– Utgångspunkten är alltid "hur mycket kan ni göra själva?". I synnerhet när det gäller sociala medier. Vi hjälper med att sätta upp strukturer och konceptuell kreativitet. Det var likadant när vi för snart tio år sedan bestämde oss för att inte göra produktion. Det var en marknad där man kunde tälja guld innan, men vi såg att det var en marknad som skulle försvinna för byråer. Vi ska överleva på strategier och idéer, kan vi inte göra det förtjänar vi inte vår plats på marknaden.

Vad är visionen framåt nu när ni köpt loss byrån?
– Det är talangen som är i centrum. Allt börjar med att ha möjligheten att anställa rätt människor och att bygga en kultur kring dem. De kommer bygga starka relationer med rätt kunder. Det är det som ger intressanta jobb i slutändan. Det är också medarbetarna som formar byrån. Vi har inga nya affärsområden planerade i dagsläget, men satsningar är sprungna utifrån idéer och kompetenser som finns i huset, säger Pontus Karlsson.

Vilken är den största utmaningen för en partnerägd byrå i er storlek 2019.
– Utmaningen för nätverksbyråer och partnerägda byråer är nog i grunden densamma. Vi måste utvecklas snabbare än marknaden, rekrytera och behålla de bästa talangerna för att fortsätta göra jobb som gör skillnad, säger Anna Celay.

ANR BBDO:s resultatutveckling

    Byråintäkt (Tkr) /Rörelseresultat (Tkr)/Marginal (procent)/
2014
19781          3499                   17,7%
2015
23136 3737                   16,2%
2016
29646          5294                    17,9%
2017 33845          4052                    12,0%
2018
39189          7334                    18,7%

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.