Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 21 januari 2013, 14:26
10 000 svenskar drabbas av plötsligt hjärtstopp varje år. Endast 500 överlever. ANR BBDO hjälper nu Hjärt-Lungfonden i en kampanj för hjärtstartare.
– Vi vill fokusera på hur viktig tiden är vid ett hjärtstopp. Om man använder en hjärtstartare inom 180 sekunder från ett hjärtstopp så ökar chansen för överlevnad med 75 procent, säger Oskar Skott, AD på ANR BBDO i en kommentar.
Såväl film- som radio-kampanjen leder till Hjärt-Lungfondens hemsida där man själv kan testa om man skulle hinna till en hjärtstartare i tid.
Personer kan också tipsa Hjärt-Lungfonden om det saknas hjärtstartare i ens omedelbara närhet.
Organisationen kontaktar sedan företag i närheten av platsen som anges och informerar om behovet av hjärtstartare.
Filmen är regisserad av Tarik Saleh och Erik Gandini tillsammans med Henrik Henrik Film och går upp vid slutet av januari.
Här finns mer information om kampanjen.
Karl-Johan Byttner