Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

ANR BBDO skär ner i väst

Publicerad: 30 september 2009, 15:21

ANR BBDO drar ner verksamheten i Göteborg till ett minimum och flyttar till nya lokaler. – Det är ett strikt affärsmässigt beslut, säger vd Pontus Karlsson.


Ämnen i artikeln:

ANR BBDOPontus Karlsson

truefalse

”Göteborg är en tuff marknad”, säger Pontus Karlsson, vd på ANR BBDO.

Det har varit många turer på ANR BBDO sedan byrån förlorade Kapp­Ahl till F&B i våras. När byrån varslade alla på Göteborgskontoret utom delägarna gick ryktena i gång om nedläggning av kontoret. Nu har byråledningen satt ner foten:
– Vi har tagit ett strikt ­affärsmässigt beslut att vi inte klarar att hålla liv i ett fullskaligt kontor i Göteborg. Vi ska fokusera och lägga vår kraft på Stockholmskontoret, säger Pontus Karlsson, vd.

Ingen nedläggning
Men det blir ingen nedläggning. Enligt Pontus Karlsson ska byrån ha kvar ”en mindre verksamhet med representation eftersom vi har folk som bor där och det kan passa vissa kunder bättre”. Hur liten den blir i antal personer vill han inte specifiera.
– Det är helt enkelt inte klart än, säger han och hän­visar till att diskussioner fortfarande pågår.

Han vill inte heller prata om vilka kunder som det framtida Göteborgskontoret ska hantera. Vissa konton har delats mellan kontoren och haft arbetsgrupper både i ­Göteborg och Stockholm.
– Den möjligheten kommer vi inte att ha på samma sätt längre i och med att vi inte längre ska ha två stora kontor.

Det definitiva beslutet att satsa all kraft på att ha ett starkt Stockholmskontor togs nu i september.
– Men vi har haft en gans­ka öppen diskussion sedan Kapp­Ahl lämnade och har försökt vara så ärliga som möjligt, säger Pontus Karlsson.

Den nya strategin innebär också att byrån flyttar. De centralt belägna lokalerna på Nils Ericssonplatsen i Göteborg är uppsagda och byrån ska vara ute senast den 1 januari 2010. Vart de flyttar in är fortfarande en öppen fråga. Pontus Karlsson kan tänka sig en lösning där man hyr in sig hos en annan byrå.

15 personer har lämnat

Sedan KappAhl lämnade byrån i våras har 15 personer slutat på byrån. Pontus Karlsson beskriver det 15-åriga uppdraget för Kapp­Ahl som själva ”hjärtat i Göteborgsverksamheten”.
– Vi var en kreativ och produktionsmässig fabrik för dem. Det går inte att ersätta ett sådant uppdrag med flera små. Då måste man få in en stor kund snabbt.

En sådan kund kunde ha varit Göteborgs Energi som letade ny byrå i våras, men de valde Valentin Byhr.

Alla bitar i den nya organisationen är inte på plats ännu påpekar Pontus Karlsson. Det motsägelsefulla i situationen är att ANR BBDO har haft fler kreativa framgångar på senare tid än på många år, och fått in flera nya kunder. På ett sätt går det bra för byrån.

Guldägg och bronslejon
I år vann de både guldägg och bronslejon för IFK Göteborgs kampanj ”Gaisblomman”. För några veckor sedan blev det klart att Arla avslutar alla andra byrårelationer för att koncentrera sig till BBDO-nätverket. ANR blir då den enda svenska byrå för Arla.
– Vi har gjort en jäkligt bra kreativ resa de senaste åren. Det känns jäkligt tråkigt och gör himla ont att vissa av de personer som har varit med och gjort den inte kan vara kvar.

Andra nya kunder under våren är Apoteksbolaget Kronans Droghandel, fastighetsjätten Vasakronan, Assistancia och IOGT-NTO.
– Vi har haft en positiv trend och vunnit mark i Stockholm. Det är en tuffare marknad i Göteborg, säger Pontus Karlsson.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

ANR BBDOPontus Karlsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.