Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

ANR:s succékampanj – en kopia

Publicerad: 29 november 2012, 08:40

Sek & Grey Oy:s kampanj för Fortum gick över hela Finland i tre år.

ANR BBDO:s kampanj med ljusterapi i busskurer för Umeå Energi har blixtsnabbt fått genomslag i internationella medier. 2005 utformade den finska byrån Sek & Grey Oy kampanjen "Fortum Bright Light" för kunden Fortum med ljusterapi på busshållplatserna i hela Finland. – Det är alltid tråkigt när det blir såhär, man vill vara unik, säger Fredrik Pantzerhielm kundansvarig på ANR BBDO.


Ämnen i artikeln:

FortumANR BBDO

I går rapporterade Resumé om det internationella mediala genomslaget för ANR BBDO:s kampanj för kunden Umeå Energi. På knappt två dagar hade kampanjen spridit sig via lokala medier till TT, för att sedan uppmärksammas av bland annat BBC.

En av de som reagerade på ANR BBDO:s kampanj var Timo Iivari som i dag är copywriter på finska Hansan & Partners. År 2005 var han copywriter på den Salomaa Group-ägda byrån Sek & Grey Oy och jobbade i arbetsgruppen för Fortum.

Timo Iivari är själv från finska Lappland och tillsammans med art directorn Jyri Konttinen tog han fram flera panåer som skulle stärka anseendet för Fortum på den nordiska marknaden.

Under den här perioden hade elbolagets rykte börjat rubbas i både Sverige och Finland tack vare att de köpt upp flera mindre aktörer på elmarknaden.

Idén med att tända upp busskurer med samma lysrör som används i sjukvården älskades av Fortum. Kampanjen "Fortum Bright Light" rullade 2005, 2006 och 2008 i hela Finland och tog hem ett silverlejon i Cannes 2007.
– Jag blev mycket förvånad eftersom ANR BBDO:s kampanj är helt identisk. Jag skulle inte göra en likadan kampanj för en kund i samma produktkategori, säger Timo Iivari till Resumé.

Timo Iivari understryker att han är inte upprörd över ANR BBDO:s kampanj.
– De bästa idéerna är man aldrig ensam om, så är det. Jag känner mig inte kränkt på något sätt över deras ljustavlor, tvärtom. Att vår kampanj inte fick samma mediala genomslag handlar mer om att internet inte såg ut på samma sätt för fem, sex år sedan.

Två kampanjer för ett energibolag i Norden båda med upplysta busskurer i vintermörkret där man använder samma ljus som under ljusterapi. Resumé ringer upp ANR BBDO:s kundansvarige Fredrik Pantzerhielm.

Hur kom ni på idén till de upplysta busskurerna för Umeå Energi?
– Vi ville skapa  gillande för Umeå Energi på en lokal marknad genom att bjuda på någonting. Umeå Energi kommer aldrig att vara billigast styrkan i deras varumärke är att de är lokala. Vi valde utomhusmediet eftersom kanalen passar bra på en liten ort.

Resumé berättar sedan om den finska kampanjen som Fredrik Pantzerhielm inte känner till. Han ber att få ringa upp när han tittat på Sek & Grey Oy:s kampanj för Fortum. När vi når honom igen medger han de slående likheterna.

– Det är alltid tråkigt när det blir såhär, man vill vara unik. Det finns jättelikheter mellan den här kampanjen och vår. Det här händer ibland och vi hade inte upptäckt den finska kampanjen innan. Det är en omöjlighet att hålla reda på alla kampanjer som gjorts. Sammantaget blir det inte lika kul, även om vi fortfarande är nöjde med den respons som vi har fått.

Vad kan ni som kreatörer göra i efterhand?
– Inte någonting, vad ska man göra? Det här händer ofta i vår brasnch.

Känns det extra trist att deras kund också var ett eneribolag?
– Det spelar ingen roll.

Enligt Fredrik Pantzerhielm gjorde byrån en gedigen research inför kampanjen som skulle blir den första för Umeå Energi. Även i efterhand menar Fredrik Pantzerhielm att det är svårt att hitta den finska kampanjen på nätet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

FortumANR BBDO

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.