Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

ANR startar om i ny form efter sommaren

Publicerad: 26 maj 2009, 13:05

Det blir ingen avveckling eller konkurs. ANR kommer att strukturera om verksamheten. – Vi måste anpassa oss efter de nya omständigheterna, säger ANR:s vd Pontus Karlsson.


Ämnen i artikeln:

ANR BBDOPontus Karlsson

Pontus Karlsson.

Pontus Karlsson sticker inte under stol med att det är förlusten av Kapp Ahl på kundkontot som utlöst beslutet att varsla. Hur många som i realiteten kommer att förlora jobbet vill han inte spekulera i.  
– Vi har lagt ett varsel som gäller samtliga medarbetare, men vad det innebär i slutänden är för tidigt att säga. Det är förtås jättetråkigt, men alla drabbas sannolik inte av uppsägningar, säger han.

Byrån, som till 30 procent ägs av BBDO, har i dag åtta delägare.
Men det är inga pådyvlade sparbeting från nätverket som lett fram till varslen.
– Nej, vi har bara haft fördelar av tillhöra ett större nätverk.

Förra året hade ANR byråintäkter på drygt 46 miljoner, enligt Karlsson jämnt fördelade mellan Göteborg och Stockholm. Att alla varslen hamnar i Göteborg har  inget att göra med att det kontoret skulle prestera sämre än kontoret i Stockholm, understryker Pontus Karlsson.
– Nej, tittar vi tillbaka så har både kontoren bidragit med ungefär lika mycket, både när det gäller intäkter och kreativa framgångar i reklamtävlingar. Vi var till exempel näst mest belönande byrån i Guldägget förra månaden. Historiskt har också byrån de senaste åren stadigt utvecklats åt rätt håll. Det här har kommit ganska snabbt, som ett hack i utvecklingskurvan. Men vi räknar med att ha genomdrivit alla varsel innan sommaren och att omstruktureringen ska vara klar till hösten, som gör oss till en ännu bättre byrå.

Resume.se har under hela våren fått massor av tips som att ni skulle göra uppsägningar vilket ni ideligen har dementerat?
– Ja, vi kan inte heller förstå den ryktesspridning som pågått, men de turbulenta tiderna har säkert bidragit till den typen av spekulationer. Vi gjorde en nedjustering i tredje kvartalet förra året och räknade med att det skulle räcka. Jag kunde själv inte förstå grunden för ryktesspridning. Tvärtom, jag tyckte  till alldeles nyligen att allt såg bra ut.

Det är väldigt många byråvarsel som drabbat just Göteborg den senaste tiden. Vad beror det på?
–Det kan jag inte svara på. Jag har inte den överblicken.

Är det för att Göteborg är mer exponerat mot industrin?
– Det är din tolkning.

Det verkar också som medelstora breda byråer är mest känsliga i det här konjunkturläget?
– Jag har svårt att uttala mig om den saken. Jag har själv inte gjort någon analys av läget.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

ANR BBDOPontus Karlsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.