Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

ANR vinner Landshypotek

Publicerad: 3 oktober 2012, 08:33

Arbetsgruppen hos ANR BBDO som ska skapa uppmärksamhet åt Landshypotek

Landshypotek har valt reklambyrån ANR BBDO som ny byråpartner efter en pitch. Det kooperativa kreditinstitutet som är Sveriges största långivare för köp av jord och skog, behöver öka sin kapitalisering och vill nå fler personer som vill sätta in pengar.


- Landshypotek har ett attraktivt erbjudande för inlåning. Som medlemsägt företag är man långsiktig och kan erbjuda en hög inlåningsränta. Vi ska hjälpa Landshypotek att bli en riktig bank. Det innebär ytterligare en positionering. Utöver att kommunicera mot en särskild nisch ska de bli en bank som också är relevant för flera människor, säger Fredrik Pantzerhielm som är kundansvarig.

Men Landshypotek är inte ett speciellt känt varumärke, och det kan vara svårt att kommunicera komplext om verksamheten till flera målgrupper samtidigt. I första hand är det viktigt att skapa uppmärksamhet.

- Den stora utmaningen är att göra Landshypotek synligare och tydligare. Idag är det få som känner till bankens styrkor och den ses som mossig och lite oklar.

Uppdraget sker paralellt med ett stort internt affärstutvecklingsarbete hos banken och Fredrik Pantzerhielm tror att byråns erfarenhet av att jobba med bland annat Arla, som också är ett kooperativt företag, var ett starkt kort i kampen om uppdraget.

- När man jobbar med sådana här företag får man en ganska djup kunskap om deras verksamhetsområden och den politiska verklighet som de agerar i, men som i alla affärsrelationer handlar det naturligtvis också mycket om personkemi.

Fredrik Pantzerhielm kan inte säga någonting om uppdragets omfattning idag men menar att det är ett viktigt uppdrag för ANR BBDO som omsatte 41,7 miljoner och gjorde en vinst på 6,4 miljoner under 2011

- Det är inte så ofta man får vara med på en sådan här resa, avslutar han.

Arbetsgruppen består av:
(övre raden från vänster)
Fredrik Pantzerhielm, kundansvarig

Fredrik Antonsson, copy

Marcus Göransson, ad

(nedre raden från vänster)

Jacqueline Nyman, produktionledare

Ella Rudebeck, grafisk design

Andreas Lönn, creative director

(saknas på bild)
Anna Jensen, planner

Fredrik Hazén

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.