Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Anti-drog-kampanjen som blivit en snackis – av fel anledning

Publicerad: 21 December 2015, 09:34

För några dagar sedan dök Stoner Sloth upp som kampanjfigur och blev snabbt viral. Men kanske inte på det sätt som de australiensiska delstatspolitikerna hade tänkt sig.


Ämnen i artikeln:

MarijuanaReklamkampanj

Traditionen av moraliserande och kontraproduktiva informationskampanjer mot narkotika är lång. Ofta misslyckas upphovsmännen med att "vara nere med kidsen" och hitta rätt tonalitet mot målgruppen.

Regeringen i australiensiska delstaten New South Wales kan, frivilligt eller inte, ha skapat en klassiker i #StonerSloth. Här används en sengångare för att skapa skam hos tonåringar och få dem att inte röka marijuana. Kampanjen gick upp under förra veckan med tre korta reklamfilmer som lockar till skratt där tonåringen har blivit en giganisk och stenad sengångare med budskapet: "You're worse on weed".





Kritiken har inte låtit väntat på sig. Forskare som har varit med i arbetet med kampanjen hävdar att sengångarfilmerna kan uppmuntra ungdomar att ta droger, skriver Independent. Enligt det forskarcentrum som har jobbat med kampenjen har de inte blivit rådfrågade om det kreativa sengångarkonceptet.

På sociala medier blev parodier på kampanjen virala under helgen.


Mer graverande när att delstatens premiärminister Mike Baird, vars departement godkänt kampanjen, twittrade sin underfundiga kritik.

— Mike Baird (@mikebairdMP) December 19, 2015Just saw the #StonerSloth ads. Not sure where NSW Gov's ad guys found Chewbaccas siblings, but those videos are... Quite something.

Enligt en talesperson för kampanjen är kampanjen gjort av en extern, icke-namngiven byrå.

I lördags fanns den här t-tröjan att köpa på nätet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MarijuanaReklamkampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.