Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Anti-våldskampanj gör ursäkten till medieval

Publicerad: 6 mars 2018, 13:04

I en kampanj för att lyfta partnervåld i hemmet använder sig organisationen Alla kvinnors hus av den vanligaste ursäkten för våldet, dörren, som annonsyta.


Ämnen i artikeln:

ReklamRBK

Varje år sker 69 600 fall av partnervåld i Sverige, men bara 17 400 av dem anmäls. Att så få av fallen anmäls leder till att 52 000 utsatta behöver hitta på ursäkter för vad som egentligen hänt. Enligt Alla kvinnors hus är just dörren den vanligaste ursäkten, varför de väljer att använda den som annonsyta i kampanjen No More Excuses. Kampanjen görs i samarbete med Svenska Bostäder.

– Kampanjen syftar till att utöver digital och social kanal även göra nytta av den
vanligaste ursäkten för partnervåld, att gå in i en dörr, som kanalval. I första
editionen är 10 000 dörrar målet men andra företag utöver Svenska Bostäder har
redan hört av sig, varför vi hoppas att dörren snart är mer av en lösning än en ursäkt,
säger Kajsa Öijerholm, Vd på RBK som tagit fram kampanjen.

Kampanjen lanseras på Internationella Kvinnodagen den 8 mars och kommer även att synas på kontot @nomoreexcusesofficial och i Stockholms tunnelbana.

– Vi har sett ett tydligt glapp i informationskedjan, både gällande hur man skaffar hjälp
och hur man hjälper till. Med det här initiativet hoppas vi få slut på ursäkterna, nå
fram till fler och på så sätt förhindra det grova brott som partnervåld är. Det kan vara
skillnaden mellan liv och död för över ett dussin kvinnor i år, säger Ann Isaksson, verksamhetschef på Alla kvinnors hus.

Enligt ett pressmeddelande har en rad andra företag anmält sitt intresse för att göra dörrarna till budskap om stöd istället för en ursäkt.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamRBK

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.