Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Äntligen! Nu ska Guldägget belöna art directors

Publicerad: 12 Januari 2017, 12:20

Jessica Bjurström, Tove Langseth och Johan Markström.

Guldägget 2017 lanserar ett nytt individuellt pris: Guldblick. Branschens art directors får efter många års trånande äntligen sin utmärkelse som kommer att delas ut på Guldäggsgalan.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerArt DirectorGuldägget

I 22 år har Guldägget prisat branschens bästa copywriters med Guldskriften. Först nu väljer man att lyfta det visuella uttrycket.

– Priset har diskuterats i Guldäggets tävlingsgrupp under många år och därför är det väldigt glädjande att vi tillsammans med vår partner, Citypaketet nu kan introducera den ärofyllda utnämningen Guldblick, säger Linda Nilsson, projektledare för Guldägget i ett pressmeddelande.

Precis som Guldblicks motsvarighet i text finns en tydlig motivering till en vinnande kreatör: "För att uppmuntra till högre kvalitet och större uppfinningsrikedom inom svensk kommunikationsformgivning har Guldägget instiftat Guldblick. Guldblick premierar god art direction och tilldelas den kreatör som gjort det mest imponerade formgivningsjobbet under föregående år."

Även en akademi för Guldblick har instiftats, bestående av sex välmeriterade art directors där Tove Langseth, art director och vd för DDB Stockholm , är ständig sekreterare.

Övriga fem, som år 2016 vann varsitt Guldägg, byts löpande ut när årets vinnande profil flyttar in.

De som kommer att göra Tove sällskap i akademien är:
Rikard Holst, Art Director på INGO
Karin Frisell, Art Director på Forsman & Bodenfors
Fredrik Josefsson, Art Director på Round & Round
Lotta Mårlind, Art Director på Garbergs
Johan Landin, Art Director på Åkestam Holst

Tove Langseth kommenterar priset:

– Förmågan att uttrycka sig visuellt är lika gammal som det mänskliga släktet, men är kanske idag mer avgörande än någonsin för att väcka känslor och förmedla budskap. Därför känns det naturligt, och verkligen på tiden, att man instiftar ett pris för att lyfta fram de bästa exemplen inom just Art Direction. Juryarbetet kommer, minst sagt, bli väldigt trevligt för ögonen. De ser fram emot att njuta, förvånas och chockas!

Vinnaren av Guldblick utses av Guldblicksakademien och priset delas ut på Guldäggsgalan som äger rum den 4 maj på Stockholm Waterfront Congress Centre.
Inlämningen till Guldblick öppnar den 17 januari med deadline den 3 februari, och ansökan är gratis.
Tävlingsbidrag är alster som har producerats och publicerats i Sverige under 2016.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.