Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Äntligen: Teliapappan får en flickvän

Publicerad: 30 maj 2008, 06:27

Okända Ingela Flinta spelar Teliapappans flickvän Monica. Hon ska öka Telias sommarförsäljning i en ny reklamsatsning som börjar på måndag.
2007 gick Telias digital-tv-satsning från 0 till 300 000 kunder.
– Nu gör vi om den resan, säger reklamchefen.


Karaktären är avgörande för Telias sommarsatsning. Aldrig tidigare har jätten gjort en så stor reklamsatsning. Hela fyra reklamfilmer har Storåkers Mc Cann spelat in där Monica är den bärande karaktären.

Storåkers Mc Canns reklamsåpa har varit en succé för Telia. Enligt ett internt dokument på reklambyrån som presenterats för ledning för Telia och som Resumé har kunnat ta del av så har:
•    Reklamen har blivit fyra gånger effektivare.
•    Det räcker med att filmen exponeras en gång för att målgruppen ska komma ihåg den.
•    Telias prisvärde har ökat.
•    Telia har nu den lägsta köp-preferensen på marknaden.

Kundlojaliteten har gått upp 50 procent. Köpintentionen med 30 procent och prisvärdheten med 30 procent.
På Telia är man mycket nöjda. Samtidigt har det beprövade reklamkonceptet varit i behov av en förändring.
– Det var dags att vitalisera konceptet. Vi kommer med nya erbjudanden hela tiden och behöver nya personer som kan presentera de erbjudandena, säger Josefin Lundmark, marknadschef för Telia Mobilt.

Internt på Telia står man inför stora utmaningar.
Bland annat vill man fortsätta den dramatiska ökningen när det gäller digital-tv-kunder där man gick från noll till 300 000 kunder på ett år.
– Nu ska vi göra om den resan, säger Annika Bagge, marknadschef på Telia Bredband.

Nu står hoppet till okända Ingela Flinta som gör sitt första inhopp som Monica i Teliafamiljen på måndag. Ingela Flinta valdes ut i en casting runt om i Mälardalen där 150 kvinnor deltog. Hur mycket hon får betalt för att bidra till Telias budgeterade rekordökning är hemligt.
– Svenska folket ville att Roland skulle få till det. Nu får han en kvinna, säger Jörn Arnell, projektledare för Telia på Storåkers Mc Cann.
– Vi tror att ett välkänt varumärke hela tiden måste överraska, säger Michael Storåkers.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.