Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Antula försvarar reklamen för SB12

Publicerad: 10 juni 2009, 13:02

McNeil anmälde konkurrenten Antula till KO samt lämnade in en stämning till Marknadsdomstolen för falsk marknadsföring. Enligt McNeil finns det inga bevis för produkten SB12:s effekt, den effekt som Antula lyfter fram i reklamen. Nu slår Antula tillbaka.


Ämnen i artikeln:

MarknadsdomstolenKonsumentverket

McNeil angrep Antulas reklam. Nu slår Antula tillbaka.
Enligt Antula finns det visst vetenskapliga bevis för munvårdsmedlet SB12:s långvariga effekt. Nu har företaget lämnat in dessa till KO.

Bevisen har publicerats i majnumret av den brittiska vetenskapliga tidskriften Journal of Dental Health. Studien som publicerades i tidningen är utförd av forskare vid Oslo universitet.

– Forskningsarbetet kring SB12 har pågått i flera år och vi kan med glädje konstatera att vi har många nöjda kunder som verifierar att produkten håller hög kvalitet. Att en vetenskaplig
tidskrift dessutom publicerat forskningsrönen är givetvis extra roligt och ger ytterligare tyngd
åt vårt budskap att SB12 ger säker andedräkt i 12 timmar, säger Helen Mohammar,
produktchef på Antula Healthcare, i ett pressmeddelande.

De formuleringar som Antula använder i marknadsföringen för SB12, som McNeil bråkar om, är till exempel ”det enda munvårdande medlet som ger säker andedräkt i 12 timmar” och ”SB12 ger ett långtidsskydd i 12 timmar”. Formuleringen har använts i reklamfilmer, på webben, på förpackningarna samt i programsponsring.

McNeil hoppas att Marknadsdomstolen ska ge Antula ett interimistiskt förbud och ett vite på en miljon kronor.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.