Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Anyfin kritiserades av Konsumentverket – nu drar de tillbaka kampanjen

Publicerad: 1 November 2019, 08:59

En del av kampanjen utgjordes av att Anyfin satte upp varningsskyltar utanför ett flertal konkurrenters kontor.

Konsumentverket menar att delar av Anyfins reklamkampanj, framtaget av Acne, kan bidra till att försköna skuldsättning. Nu drar bolaget tillbaka kampanjen.


I slutet av augusti lanserade fintech-bolaget Anyfin sitt nya kommunikationskoncept, framtaget av Acne. Bolagets affärsidé är att med hjälp av AI få ner sina kunders lånekostnader. Konceptet kretsar mycket kring maskoten ”Delfi”, en maskot som ska vara en motpol till konkurrenter som Klarna och Qliro, konkurrenter som i konceptet utmålas som ”lånehajar”.

– Vi letade efter ett smart och tydligt sätt att förklara vår produkt och samtidigt visa på hur vi som ett bolag utmanar den dassiga industri som vi befinner oss i. Och vad är smartare än en delfin som inte bara en fena på finans, utan också expert på allt som rör lånehajar?, berättade Mimmi Grafström, marknadschef på Anyfin, i samband med att konceptet lanserades.

Efter att konceptet lanserades genomförde man häromveckan en gerillakampanj utanför Klarna, Qliro och Re:members kontor där man varnade för ”lånehajar” i området. Samtidigt samarbetade man med kring 100 influencers som även de gick ut och varnade för ”lånehajar”.

Förra veckan rapporterade Di Digital att Konsumentverket öppnat ett tillsynsärende mot Anyfin. Myndigheten menar att Anyfin i sin marknadskommunikation bidrar till att ”försköna bilden av skuldsättning” och vill i övrigt se tydligare bevis för att bolaget skulle vara schysstare än sina konkurrenter. Speciellt riktar man in sig på en reklamfilm som gått på bolagets Facebooksida, en film man menar utmålar krediter som en ”helt bekymmersfri lösning på konsumentens eventuella ekonomiska problem”.

Inledningsvis stod bolaget och dess vd Mikael Hussain på sig och menade att eftersom kunskapen om konsumentkrediter är låg är de i behov av att kommunicera hur dyrt det kan vara.

Nu har Anyfin helt dragit tillbaka kampanjen, det avslöjar Di Digital. Varken på Anyfins egna hemsida eller i dess sociala kanaler finns några spår efter ”lånehajarna”. Även det pressmeddelande med rubriken ”Anyfin förklarar räntekrig – utmanar lånehajar i finansbranschen” har tagits bort från sajten. Anyfins marknadschef Mimmi Grafström vill inte kommentera hur mycket reklaminsatsen kostat men bekräftar för Di Digital att hela kampanjen dragits tillbaka. Däremot kommer andra enheter med maskoten ”Delfi” börja synas i tv med start måndag 4 november.

– Det vi ville var att göra en kampanj som skulle synas och sticka ut. Då får man räkna med debatt och kritik. Vi varnade för lånehajar för att sätta fokus på den överprissättning som finns inom konsumentkrediter. Vi har fått uppmärksamhet och det har varit värt att driva frågan, säger hon till tidningen.

Uppdatering: I en tidigare version av artikeln påstods att hela kommunikationskonceptet dragits in, något som inte stämmer. Det som dragits tillbaka är den av Konsumentverket kritiserade filmen samt enheter kopplade till den.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev