Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Anyfins "talesdelfin" ska mota lånehajarna

Publicerad: 30 Augusti 2019, 10:37

I dag lanserar fintech-bolaget Anyfin sitt nya kommunikationskoncept, framtaget av Acne. I konceptet får tittarna möta "talesdelfinen" Delfi som ska guida dem till en bättre privatekonomi.


Ämnen i artikeln:

AcneReklam

I maj inledde fintech-bolaget Anyfin sitt samarbete med Acne. Bolagets affärsidé är att kunderna på ett enkelt sätt ska kunna sänka sina lånekostnader. Sänkningen sker genom att kunderna skickar en bild på sina fakturor till Anyfin varpå bolagets AI-verktyg hjälper till att hitta en bättre deal. De tre grundarna Mikael Hussain, Sven Perkmann och Filip Polhem har en bakgrund på bolag som Klarna, iZettle och Spotify.

Nu presenterar man det kommunikationskoncept som ska gälla för varumärket framöver. Inom ramen för konceptet har man gjort Anyfin till motsatsen av en lånehaj (efter det engelska uttrycket loan shark) – en talesdelfin. Talesdelfinen heter Delfi och kommer försöka lära Anyfins kunder hur man hanterar sin privatekonomi.

– Vi letade efter ett smart och tydligt sätt att förklara vår produkt och samtidigt visa på hur vi som ett bolag utmanar den dassiga industri som vi befinner oss i. Och vad är smartare än en delfin som inte bara en fena på finans, utan också expert på allt som rör lånehajar?, säger Mimmi Grafström, marknadschef på Anyfin.

Konceptet lanserar även Anyfins nya slogan: "Be smart. Pay less".

Filmerna är regisserade av Joakim Behrman medan Swiss stått för de visuella effekterna.

Arbetsgrupp Anyfin:

Mimmi Grafström, Head of Marketing
Sara Regnér, Performance Marketing Specialist

Arbetsgrupp Acne:

Erik Bergqvist, Executive Creative Director Isaac Bonnier, Senior Creative
Sara Edbom, Art Director

Rasmus Tsardakas Renhuldt, Copywriter Johanna Gradin, Account Director
Julia Staberg, Account Manager
Niclas Norström, Head of Strategy Caroline Tell, Planner

David Hammarström, Craft Lead Henrik Åkerberg, Final Art
Olle Lindgren, Executive Producer

Produktionsbolag: Acne

Joakim Behrman, Regissör Kristofer Larsson, Senior Producer Haris Badic, Klippare
Simon Rudholm, DoP

VFX- & Post-production: Swiss

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

AcneReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.