Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Apollo satsar på väderstyrda annonser

Publicerad: 3 Juli 2014, 10:26

Foto: Colourbox.

Det råder högtryck hos resebolagen på grund av det usla vädret i Sverige. Apollo har dock lyckats dra ytterligare nytta av regnet och låter vädret styra var och när de mobila annonserna ska visas samt vilket innehåll som ska dyka upp på skärmen.


Svenska Dagbladet rapporterar att Fritidsresor slog försäljningsrekord nyligen med två sålda resor per minut och 30 procent fler bokade resor än under samma vecka förra året.

Ving och Apollo har också ökat sin försäljning med drygt 30 procent sedan midsommar.

- Midsommarhelgen är kanske vår allra viktigaste väderhelg under hela året. Är vädret dåligt då är det många som inte chansar på att stanna hemma i Sverige hela semestern, säger Kajsa Moström, Apollos informationschef till Svenska Dagbladet.

Apollo har tagit det här med dåligt väder ett steg längre och låter annonser i mobilen styras av om det regnar och/eller är molnigt.

Upplägget innebär att Sverige delas in i ett rutnät som består av longituder och latituder, där varje ruta motsvarar en yta som är ungefär lika stor som Gotland, enligt Svenska Dagbladet.

Informationen om det lokala vädret uppdateras var fjärde timme och annonserna styrs utifrån det.

Widespace ligger bakom tjänsten.

Bolagets försäljningschef uppger att man har tre kunder inom resebranschen i Sverige och även ligger i förhandlingar med flera stora resebolag i Europa.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.