Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Apollo värvar gudomligt

Publicerad: 17 december 2012, 09:59

Apollos printannons igår.

Guden Apollo blir frontfigur för researrangören med samma namn i det nya reklamkonceptet signerat INGO. Här ser du den första reklamfilmen som har premiär i dag.


Ämnen i artikeln:

ApolloIngo

Tidigt i våras valde Apollo INGO som ny huvudbyrå. Sedan dess har de arbetat fram ett helt nytt reklamkoncept som nu ser dagens ljus.

Det hela började i slutet av förra veckan när bolaget genom en helsidesannons sökte efter en ny talesperson. I går berättade de i ytterligare en annons att jakten var över.

Nu har den första reklamfilmen premiär. I den får vi se hur guden Apollo antar jobbet som frontfigur för resebolaget.  
– Vi kunde snabbt identifiera ett antal utmaningar. Apollo är trea på marknaden och det mesta av reklamen i branschen ser likadan ut. Tidigare var det så att Apollos reklam stärkte marknadsledarna, men inte tvärt om. Därför kände vi att vi behövde göra något helt annorlunda, säger Thomas Weigle, planner på INGO.
– Apollo förknippas också mycket med Grekland. Därför behövde vi kommunicera att de också reser mycket till andra länder.

I filmen får vi se hur Apollo antar jobbet och reser runt i världen för att besöka Apollos olika anläggningar. Den sticker ut jämfört med hur vi är vana att se charterbolagens reklamfilmer.
– Det är väldigt modigt av Apollo. Men är man en utmanare måste man våga lite mer. Det finns inbyggda konventioner i alla branscher, men de som lyckas bäst är ofta de som vågar bryta mot dem, säger Thomas Weigle.   

Marie Lindqvist, nordisk marknadsdirektör på Apollo, förklarar varför de väljer att sticka ut hakan:
– Hela resebranschen präglas av väldigt likriktad lifestylereklam där sol, bad, resedrömmar och glada människor ofta är i fokus. Om vi skulle välja att gå samma väg så gynnar det inte oss som utmanare och trea på marknaden. Alla undersökningar visar att kunderna blandar ihop arrangörerna och att förståelsen av avsändar-id ofta är låg och det gynnar mest marknadsledarna. Den insikten har varit väldigt viktig i vårt arbete och därför har vi valt att gå vår egen väg och bjuda på något annorlunda och underhållande.

Det nya konceptet kommer att fortsätta utvecklas framöver och synas i alla kanaler. De initiala reaktionerna har varit positiva och förhoppningsvis tas det nya greppet väl emot.
– I alla sammanhang vi har förhandsvisat filmerna har vi  fått mycket positiva reaktioner och det känns som att vi är inne på helt  rätt spår. Vi räknar med att det tar lite tid att sätta ett nytt  koncept och en ny karaktär och det kommer vi att se nu är bara början på  en långsiktig strategi att tydliggöra Apollos position och vårt  erbjudande, säger Marie Lindqvist.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

ApolloIngo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.