Reklam
Apotek Hjärtat kampanjar för sänkt moms på mensskydd
Publicerad: 6 mars 2018, 08:36
Apotek Hjärtat utmanar den svenska momsen på mensskydd under parollen "Har du moms eller?" – en jämställdhetsrabatt på mensskydd framtagen tillsammans med Åkestam Holst.
Apotek Hjärtat har på senare år gjort sig kända för både innovativa och humoristiska utspel både med hjälp av reklambyrån Åkestam Holst och kommunikationsbyrån Wenderfalck. I dag lanseras en kampanj med en politisk udd. Ett beslut från 2016 ger medlemsländer i EU rätten att själva reglera momsnivån på bland annat hygienartiklar. I till exempel Frankrike har man sänkt den så kallade tampongskatten från 20 till 5.5 procent.
I Sverige ligger den kvar på 25 procent, något som har kritiserats av många. Nu väljer Apotek Hjärtat att agera på eget initiativ – och sänker priset på sina egna mensskydd så att kunden "slipper moms" när de handlar.
– Vi vill inte att kvinnor ska tvingas göra mensen till ett val; den naturliga blödningen har nog så stor påverkan på många kvinnor bara genom att den kommer. Om 6% moms kan motiveras på en taxiresa, så borde väl nivån på mensskydd kunna motiveras till momsfri, säger Annika Svedberg, chefsapotekare för Apotek Hjärtat, i en kommentar.
Prissänkningen gäller på drygt 30 av Hjärtats egna produkter online och i 390 apotek landet runt.
– Politiken får politikerna stå för. Men vi hoppas att kampanjen ska bli en knuff i rätt riktning för att på sikt få bort denna omoderna och ojämnställda mervärdeskatt, säger Lisa Vaccino, art director i arbetsgruppen på Åkestam Holst.
Kampanjen "Har du moms eller" drar igång vecka 10 och kommer att synas bland annat digitalt, på apotekshyllorna och i dagspress till exempel med helsidor i DN och GP.