Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Apoteket bäst i längden

Publicerad: 10 December 2010, 06:08

Apoteket är bäst i längden. I alla fall enligt juryn i 100-wattaren som belönar bolaget med 100 watt i kategorin Långsiktig varumärkesvård. – Det känns särskilt kul inför det vi står inför nu, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör för Apoteket, som "hoppades, men inte vågade tro" på att få priset.


Apoteket tar hem 100-watt i den nya kategorin Långsiktig Varumärkesvård.
Kategorin belönar kampanjer med långsiktighet i koncept och budskap samt förmågan att kreativt förnya kommunikationen (tidscykel minst 3 år).

– Det är en känsla av mycket enträget stretande som det finns ett visst motstånd i. Och nu när man får det här priset känner man: wow, det gick! säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket.
– Det känns särskilt kul inför den utmaning vi står inför nu.

Två 100-wattare för SVT hade redan gjort kvällen till F&B:s afton.
– Ja, det får man nog säga. Och det här känns som pricken över i:t, säger Leif Sorte, projektledare på F&B.
– Det är fjärde året vi belönas med priset för långsiktig varumärkesvård, men det är första året de har slagit ihop alla kategorierna och det känns förstås ännu roligare att vinna då.

Enligt honom fick F&B 100-wattaren i Långsiktig varumärkesvård för AMF 2007, Wasabröd 2008 och Systembolaget 2009.

Endast valören 100-wattare delas ut i kategorin.

Juryns motivering:
Att försöka vända människors uppfattningar om ett varumärke med hjälp av kreativ reklam kan ge vilken
varumärkesdirektör som helst huvudvärk. Att dessutom lyckas med konststycket att detta ger den effekt man eftersträvat kan leda till många sömnlösa nätter. Att samtidigt öka sin marknadsandel när man redan är marknadsledare gjorde oss i juryn sjuka av avund.


100-watt
Kampanj: Apoteket
Annonsör: Apoteket
Byråer: Forsman & Bodenfors

Effektsammanfattning:
Då (2006):
– Gå från plats sex bland Sveriges mest ansedda varumärken till topp tre.
– Kärnvärden ”nytänkande” och ”omtänksam” skulle förstärkas.
– Försäljningen inom egenvård skulle som lägst ligga på samma nivå som utvecklingen i detaljhandeln.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.