Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Apoteket till attack mot skrämselkampanjen

Publicerad: 18 December 2008, 09:14

Apotekets marknadsdirektör Eva Fernvall attackerar Läkemedelsverket och totalsågar myndighetens mångmiljonkampanj crimemedicine.com. – Den har ett otydligt budskap, säger Fernvall, som vill att Läkemedelsverket skrotar kampanjen.


Ämnen i artikeln:

ApoteketEva FernvallLäkemedelsverket

Läkemedelsverkets kampanj crimemedicine.com får hård kritik av Apoteket.

Handeln med illegala läkemedel på nätet ökar i raketfart och Läkemedelsverket satsar 20 miljoner under tre år för att informera allmänheten om riskerna.

Myndighetens kampanj www.crimemedicine.com har varit en av höstens stora reklamsnackisar. Efter fyra veckor hade över en miljon människor sett kampanjsajten.

Men Apotekets marknadsdirektör ser inget positivt med kampanjen – tvärtom. Fernvall är mycket kritisk.

– Kampanjen har ett otydligt budskap och generaliserar. De ger en bild av att all e-handel med läkemedel är något kriminellt. Kommunikationen träffar fel: Apoteket har en trygg och säker e-handel, och e-handel kommer att bli ett vanligt sätt att handla läkemedel på. Läkemedelsverket måste kunna visa på att det finns skillnader, säger Eva Fernvall.

– Budskapet måste vara viktigare än den kreativa höjden. Det är också en otydlig avsändare. Om man ändrar ordföljden så kan man komma in på sajter som säljer illegala läkemedel, fortsätter hon.

Eva Fernvall vill att Läkemedelsverket skrotar planerna på att fortsätta med kampanjen.

– Jag ska kontakta dem. Jag vill att de ska förstå att budskapet är otydligt, säger hon.

Läkemedelsverkets kommunikationsdirektör Ursula Forner.

– Vi betonar ju att Apoteket är det enda seriösa stället där man kan handla läkemedel på nätet. Men den här diskussionen vill jag föra med Eva Fernvall.

Kampanjen har gjorts av reklambyrån Granath Euro RSCG.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.