Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Apoteket värker fram kampanj

Publicerad: 27 oktober 2010, 10:39

Apoteket gör sin första reklamkampanj och erbjuder 20 procents rabatt på all värkmedicin – om du samtidigt frågar om råd. – Jag gillade idén direkt, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör.


Ämnen i artikeln:

Apoteket

truetrue2020-10-10T12:38

Apotekets nya reklamfilmerna visar vad som kan hända med oss om vi har valt fel värktablett.

Apoteket går vidare­ i sin profilering som kunskapsföretag och råd­givare. I tre nya reklamfilmer gjorda av Forsman & Bodenfors erbjuder Apoteket för första gången procentuell rabatt på sina varor.
– Ja. Du får 20 procent – om du ställer frågor, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör.
– Men du måste gå in och fråga om och lära dig mer om värkläkemedel för att få rabatten.

Enligt en undersökning som Apoteket har låtit göra svarar 16 procent att de själva anser sig ha liten eller ingen kunskap om värkmedicin. 42 procent säger att de köper samma sorts medicin till all värk.
– Det kan bli problem eller orsaka att du inte får någon effekt av läkemedlet, säger Eva Fernvall.

Därför gillar hon det nuvarande upplägget skarpt.
– Den visar vår kraft, kunskap och ambition att lära människor vårda sig själva. Vi vill verkligen öka kunskapen.

I tre filmer, regisserade av Felix Herngren, visas tre personer med värk och vad det kan leda till för katastrofer.
– Vi vill påminna om att det kan leda till större problem om man inte ger sin värk rätt behandling. Och visa på bi­effekter som inte är så lyckade, både kroppsliga och sociala, säger Richard Hallberg, copy för kampanjen på F&B.

Greppet att locka till rådgivning med en rejäl rabatt är klassisk säljreklam.
– Det är för att ge en belöning. Vi tror att det leder till att man faktiskt frågar, säger Richard Hallberg.

Enligt Eva Fernvall har försäljningen av receptfritt ökat med 20 procent sedan avregleringen skedde och även bensinmackar och daglig­varuhandeln får sälja receptfria läkemedel.

Sedan apoteksmonopolet bröts har medieinvesteringarna på apoteksmarknaden också ökat drastiskt. Enligt en genomgång som Resumé gjorde i mitten på september har apoteksföretagen investerat 213 miljoner i reklamutrymme sedan avregleringen gjordes i början av året. Av dem står Apoteket AB för 77,7 miljoner.

Eva Fernvall trivs på den avreglerade marknaden.
– Jo, tack bra. Jag tycker att det är spännande. Än så länge går det bra för oss, säger hon.

Däremot tror hon att konsumenterna upplever en viss förvirring och inte ser skillnaderna på det olika aktörerna:
– Det behöver hända något mer – vi är fortfarande lite för lika.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Apoteket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.