Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 20 Juni 2016, 18:06
Slow Down GPS prisas i Cannes.
Foto: Bild från kampanjfilmen.
Appen "Slow Down GPS" vinner det första guldlejonet åt F&B i årets omgång av Cannes Lions. Samtidigt passar jurymedlemmen Malin Wikerberg på att efterlysa fler svenska bidrag tills nästa år.
Sverige hade nio nomineringar i kategorin Promo & Activation, av dem vinner fyra lejon.
Förutom för If-kampanjen "Slow Down GPS" prisas också Forsman & Bodenfors för Coops "Ekoeffekten", med ett bronslejon.
Dessutom kammar INGO hem ett lejon i samma valör för Lidl-kampanjen Le Bon och ett silverlejon för Svenska Turistföreningens "The Swedish Number".
Grand Prix går till USA och REI för deras kampanj #Optutside
Malin Wikerberg, till vardags cd på Garbergs Malmö, satt med i jurygruppen. För henne har det varit viktigt att belöna kampanjer vars kommunikation inte görs på ett stereotypt sätt.
– För oss i Sverige är det kanske en självklarhet, men så är det inte överallt. Det är inte bara viktigt att tänka på jämställdhet utan även på att inkludera exempelvis transsexuella personer i kampanjerna, på ett icke-stereotypt sätt.
Tycker du att du lyckades föra fram de aspekterna i juryrummet?
– Ja, jag är mycket stolt över vårt jobb och de diskussioner vi haft.
Liksom i Direct var Heineken-kampanjen Brewtrolium med och kämpade om Grand Prix-titeln. Juryn var uppe till 02 i natt innan de hade bestämt sig. Att valet till slut föll på REI berodde på deras sätt att bryta konventioner.
Malin Wikerberg är nöjd över Sveriges guld.
– När "Slow Down GPS" rullade igång blev alla i juryn helt blown away.
Vad saknade du bland bidragen?
– Jag är förvånad över att inte se fler svenska bidrag. Jag vet inte riktigt vad det beror på, om byråerna kanske anser att det är för dyrt att tävla. En av kampanjerna som jag saknade är Vattenfalls "Lyrik på Buss 73" där kändisar läste poesi på eldrivna bussar.