Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Apple femdubblar reklampriserna

Publicerad: 30 april 2010, 10:08

Apples kommande reklamplattform Iad väcker stort intresse. Nu avslöjas kostnaden för annonsörerna – en miljon dollar. Den som vill vara allra först när Iad lanseras i juni kan få betala tio miljoner dollar, skriver Wall Street Journal.


Ämnen i artikeln:

Apple

Som Resumé tidigare rapporterat är Apple på väg in i reklambranschen. Plattformen Iad kommer i juni och tillåter då företag att göra reklam i Iphone och Ipod touch. Senare i år ska det även bli möjligt att göra reklam i Ipad.

Enligt källor som Wall Street Journal talat med kommer prislappen ligga på en miljon dollar året ut. Ett pris som är fem gånger högre än normala högstanivån för mobilreklam i USA.

Vid själva lanseringen kommer bara en handfull annonsörer beredas plats och då stiger givetvis priserna, upp till tio miljoner dollar kan det kosta.

Dessutom kommer Apple till att börja med själv formge reklamen i Iad för att någon gång i framtiden utveckla verktyg som gör det möjligt för reklambyråer att tilverka egna annonser.
– Som kreativ chef har jag fullkomlig förståelse för att det här är deras baby och de vill vara säkra på att den ser helt underbar ut när den föds. Men som kreativ chef känner jag mig inte helt bekväm med att låta Apple stå för det kreativa, säger Lars Bastholm digital kreativ chef på Ogilvy USA till Wall Street Journal.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

Apple

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.