Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Apple har dissat sociala medier – fram tills nu

Publicerad: 7 Augusti 2017, 14:44

Apple på Instagram.

Foto: Apples Instagram

De allra flesta företag uppdaterar flitigt i sociala medier – utom techjätten Apple som legat i lä. Först nu har de startat ett Instagram-konto för att lyfta kampanjen ”Shot on Iphone”.


Ämnen i artikeln:

TechSociala medierReklamAppleiPhone

Techgiganten har ett Twitterkonto, men har inte twittrat därifrån en enda gång. På Facebook-sidan finns ingenting. Därför trodde väl knappt hardcore-fansen sina ögon när Apple under måndagen startade sitt Instagramkonto under @apple och faktiskt uppdaterade.

Och det är inte ett konto för ”bakom kulisserna”, eller produktlanseringar. Nej, det är till för att höja kampanjen ”Shot on iPhone” där användarna fotar sina egna bilder Adweek är en av de tidningar som uppmärksammar.

#ShotoniPhone by… - 1. Maurice H. @bloomandplume “If people like photos of flowers and people like photos of me, why not just put the two together?” - 2. RJ P. @rockadeezy “The landing is the hard part. If I really want to be horizontal I land on all fours. Like a cat. But if the ground’s too hot, or it’s hard terrain I’ll land on my feet.” - 3. Jeryl T. @j9ryl “Just because I’m colorblind doesn’t make photography a guessing game. There’s always a direction I want to go. A mood I want to create.” - 4. Britainy W. @lanadeathray “Owls are kinda like the ninjas of the bird world. Like, that mouse never saw it coming.” - 5. Koci H. @koci “I can walk outside, tap a piece of glass, and suddenly I’ve captured something. With another tap, I can share it with the entire world. If that’s not magic, I don’t know what is.” Ett inlägg delat av apple (@apple) Aug 7, 2017 kl. 5:19 PDT

Shot on iPhone har rullat sedan 2015 och hade i somras temat ”Sunshine everywhere”. Nu förlänger de kampanjen som bland annat har synts på billboards. På Instagram kommer Apple att visa foton tagna av iPhoneanvändare och tagga dessa. Hittills har de gjort nio inlägg och följarskaran växer stadigt.

Om detta är starten på ett rejälare grepp om sociala medier från Apples sida återstår att se.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.