Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Applebees i blåsväder efter tondöv annonsplacering – Ukrainakriget ökar behovet av brand safety

Publicerad: 25 februari 2022, 14:30

Samtidigt som CNN visade bilder på ett ockuperat Kiev dök en reklamfilm för den amerikanska restaurangkedjan Applebees upp i rutan. Blundern har sedan dess fått kraftig kritik på sociala medier.


Ämnen i artikeln:

NyheterDanAdsUkrainakriget

Brand safety har länge varit ett problem som plågat det digitala annonsekosystemet. Kort sammanfattat innebär begreppet att varumärken syns i sammanhang de egentligen vill hålla sig ifrån. Det kan röra sig om alltifrån en annons på Youtube som visas i samband med hatiskt eller rasistiskt innehåll till banner-annonser som visas vid nyhetssajters pandemirapportering. I början av pandemin valde många exempelvis många annonsörer att blockera kontexter som innehöll ”corona”.

LÄS MER: Brand safety misslyckas under corona – nu pausar annonsörerna

När nyhetssändningarna nu fylls med rapportering från Rysslands invasion av Ukraina behöver annonsörer återigen tänka efter. Det blev inte minst tydligt under gårdagen då den amerikanska restaurangkedjan Applebees sände en minst sagt feltajmad reklamfilm i CNN, något som fick många att reagera.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Twitter är blockerad under “Visa våra partners”.

I Sverige har vi inte den typen av reklamblock som i fallet med Applebees, men många annonsörer ser just nu över alla sina enheter för att rensa dem från allt som kan kopplas till kriget.

– Vad som hände med Applebees är ett tydligt exempel på när det går rejält snett. De fick otroligt mycket negativ PR och försöker friskriva sig genom att skylla på CNN och mediebyrån, säger Lisen Zethraeus, marknadschef på det svenska adtech-bolaget Danads.

Danads har som usp att de överlåter kontrollen över annonseringen till både annonsör och publicist, något som leder till en mer snabbrörlig annonshantering. Ibland kan det ta flera dagar för en annonsör att få ned enheter, men via plattformar som Danads kan både de och publicisterna lägga en blockering med ett knapptryck. 

– Problemet är att nyhetsmedier är ett i grunden oförutsägbart publiceringsmedium. En annonsör kan sällan förutse vad som kommer att rapporteras i förväg och kan därför inte skräddarsy sitt budskap så att det är kontextuellt lämpligt (eller åtminstone inte helt olämpligt). Det enda alternativet är att både utgivare och varumärken ställer om till en teknik som gör det möjligt för dem att snabbt anpassa sin reklam till aktuella händelser och trender. Och det är här som den gamla skolan av medieköp - som CNN visade - faller sönder, säger Peo Persson, medgrundare till Danads i ett pressmeddelande.

Marknadschefen Lisen Zethraeus berättar vidare att kunderna som söker sig till Danads allt oftare nämner brand safety-frågan som anledning.

– Allt har att göra med snabbhet, oavsett om man vill synas bredvid något eller om man som annonsör vill hålla sig borta. Jobbar man med mer traditionella annonslösningar kan det ta 4-5 dagar att få upp eller ta ned en kampanj. Med vår plattform har både publicister och annonsörer kontroll över kampanjerna och kan på så sätt undvika skada.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterDanAdsUkrainakriget

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.