Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 12 juni 2013, 12:33
Nya Apple uppfinningar imponerar inte på investerare och aktien sjönk efter utvecklingsmässan. Nu ifrågasätts även företags reklamstrategi, enligt Adweek.
Ämnen i artikeln:
AppleDet var höga förväntningar innan Apples utvecklingskonferens WWDC, Apples World Wide Development Center. De nya uppfinningarna ett nytt operativsystem, Ios 7 och och även en ny reklamfinansierad streamingstjänst, iRadio, som ska ingå i operativsystemet imponerade inte på investerarna. Företagets aktie steg med drygt 1 procent.
Nu ifrågasätts även Apples förmåga att förmedla sitt budskap. Företagets nya reklamkampanjer ”Our Signature" och "Intentiion”, båda producerade av TBWA/Media Arts Lab, kritiseras av tidskriften Adweek som menar att Apple sänder ut dubbla budskap.
Företaget som gärna använder ord som ”global” och "universal" vill samtidigt signalera att de fortfarande är lokala genom att avsluta en av filmerna med ”Designat av Apple i Kalifornien”. Kampanjerna går vidare i att berätta att de främst fokuserar på produktupplevelsen " de är sällan man tittar på produkten men man ska alltid känna den". Samtidigt går Apple vidare i att berätta att de ofta utgår från designen för att senare bygga på kring produktens syfte.
Apples dubbla budskap kommer enligt Adweek under kritiska omständigheter då Apple är i en övergångsfas som bolag med Tim Cook som bolagets nya ansikte utåt. Tidskriften går vidare i att ifrågasätta huruvida Apple har förlorat sitt budskap.
Ämnen i artikeln:
Apple