Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Arbetsförmedlingen har blivit en riktig snackis”

Publicerad: 2 Februari 2012, 22:11

Gunilla Bergh Bidemar.

Foto: Andreas Elgstrand.

Resume.se kunde nyligen rapportera att Arbetsförmedlingen anser att DDB gav ett kaxigt intryck vid myndighetens upphandling. Byråvalskonsult Gunilla Bergh Bidemar menar att Arbetsförmedlingen kan bilda skola för hur andra myndigheter jobbar med kommunikationsupphandlingar framöver: – Jag har träffat ett antal byråer idag och pratat med flera myndigheter. Arbetsförmedlingen har blivit en riktig snackis, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsDDBArbetsförmedlingen

Gunilla Bergh Bidemar tycker att Arbetsförmedlingen ska ha en riktig eloge för att man vågar ha modet och det interna mandatet att verkligen satsa på kvalitet och se på samarbete som ett av av sina utvärderingskriterier.

Hon tycker att myndigheten lägger sig i bräschen för att göra det som privat sektor har gjort under många år och räknar med att fler följer Arbetsförmedlingens exempel:

– Mitt mantra är att kvalitet alltid måste gå före pris. Man får inte glömma att pris många gånger är en chimär, säger Gunilla Bergh Bidemar.

Arbetsförmedlingen hade 50 procents viktning på pris, men trots att exempelvis Forsman & Bodenfors erbjöd 1 860 kronor per timme för en ad och DDB endast låg på 1 010 kronor för motsvarande kompetens valde man alltså att gå på Lowe Brindfors som erbjöd 1 400 kronor.
Det vill säga: priset var viktigt, men inte avgörande.

Gunilla Bergh Bidemar tycker att Arbetsförmedlingens exempel talar för att de som jobbar med marknadskommunikation inom offentlig sektor har börjat lägga till sina professionella värderingar. Detta är en en utveckling som hon välkomnar:
– Jag säger ge bättre reklam till folket. Det finns så otroligt mycket tråkig, dålig och irrelevent samhällsinformation i vårt samhälle idag, säger Gunilla Bergh Bidemar.

Att det har börjat snackas om Arbetsförmedlingen råder det inget tvivel om:
– Jag har varit hos tre olika byråer idag och nog snackas det om det här så mycket kan jag säga , säger Gunilla Bergh Bidemar.

Vad säger byråerna då?
– De tycker enbart att det är positivt att sådant här kommer fram, men sedan får man inte glömma av att det alltid är hög skvallerfaktor så fort något rör de stora byråerna, säger Gunilla Bergh Bidemar.

Hon menar att många av storbyråerna inte ens bjuder på offentliga upphandlingar eftersom de inte tycker att det är mödan värt då myndigheterna ofta stirrar sig blinda på pris. Det här tycker Gunilla Bergh Bidemar är synd:
– Myndigheterna måste våga ställa sig frågan vem man kan tänka sig att jobba med, vem man gillar och så vidare. Det är också det som måste fälla det slutliga avgörandet, säger hon.

Jo, men Lagen om offentlig upphandling styr och då måste man ju gå på olika viktning etc?
– LoU ger ändå utrymme för tolkning, men många myndigheter tar det säkra före det osäkra och vågar knappat träffa personerna för då riskerar man att lägga in personliga värderingar, säger Gunilla Bergh Bidemar.
Hon menar också att det finns två olika slags upphandlare.

Dels de som lite mer öppna, dels som är fullständigt rigida. För den sistnämnda kategorin kan det räcka med minsta miss för att byrån ska ryka:
– Ett typexempel är att myndigheten skriver att man vill ha två ad, men byrån kallar det för cd och designer. Då kan inköpsavdelningen rata byrån innan man ens har nått marknadsavdelningen, säger Gunilla Bergh Bidemar.

Hon påpekar också att det är vanligt inom offentlig sektor att upphandlaren inte ser sig som en serviceorganisation för informationsavdelningen samt att upphandlingen av kommunikationstjänster likställs med att köpa exempelvis kassaapparater:

– Reklambyråerna vill inte bli valda på grund av lågt pris, utan kvalitet. Så här uppstår naturligtvis ett problem, säger Gunilla Bergh Bidemar.

Hur ser du på att Arbetsförmedlingen kallar teamet från DDB för kaxigt.
Det är ganska hårt menar jag?

– Det handlar väl om personkemi helt enkelt. Det teamet kunde ha passat en annan kund jättebra.

Hon tycker dock att det var klantigt av DDB att även plocka med en projektledare då Arbetsförmedlingen uttryckligen endast bett om en ad och en cd vid presentationen.
– Jag tror framförallt att det handlar om att en byrå som DDB är jätteovan vid offentliga upphandlingar. Det finns så otroligt många fallgropar och jag har sett så många byråer falla på ostrukturerade svar. Det gör ont i mig. Särskilt när man känner att en byrå skulle passa en myndighet perfekt, säger Gunilla Bergh Bidemar.

Byråvalskonsultens fem bästa tips för att lyckas vid offentliga upphandlingar (Gunilla Bergh Bidemar har medverkat vid utvärderingen av drygt 100 byråer i samband med offentliga upphandlingar bara under de senaste månaderna):
1.     Välja noga vilka upphandlingar man vill delta i så att man säkerställer att man blir vald på rätt premisser.
2.     Läs förfrågningsunderlaget noga. Svara på det som myndigheten frågar om, inte något annat.
3.     Följ strukturen. Om myndigheten vill att man beskriver hur man kvalitetssäkrar samarbetsprojekt genom alla faser, svara på det då.
4.     Använd samma nomenklatur som myndigheten. Vill de ha två ad:ar kalla dem det och inte något annat.
5.     Läs de olika bedömningskriterierna noga. Om ett kriterium är att man ska beskriva målgruppsanpassning skriv då det med en sådan rubrik.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.