Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Arbetsförmedlingen skickar jobbansökningar som DR till chefer

Publicerad: 19 December 2018, 12:15

Arbetsförmedlingen gör en uppföljning till Le Bureaus kampanj "Gör plats". Denna gång i form av DR och annons till arbetsgivare, utformade som jobbansökningar från personer med funktionsnedsättning.


Ämnen i artikeln:

ArbetsförmedlingenReklamLe Bureau

Bakgrunden till "Gör Plats" som lanserades i samarbete med reklambyrån Le Bureau i mars 2018 är att arbetslösheten är högre bland de personer med funktionsnedsättning som tillhör arbetskraften än i befolkningen som helhet. Arbetsförmedlingen har därför tagit initiativet att skapa en förändring genom det långsiktiga konceptet "Gör Plats". Syftet är helt enkelt att få fler arbetsgivare att tänka till och i förlängningen i högre grad anställa personer med funktionsnedsättning.

Kampanjen "Gör plats" blev mycket uppmärksammad efter lanseringen, förutom en mängd priser i internationella reklamtävlingar belönades den nyligen med 75 Watt i 100-Wattaren.

Nästa uttag i form av DR och annons vänder sig personer som har funktionsnedsättning direkt till arbetsgivare. Den kreativa idén är att publicera äkta jobbansökningar från människor som just nu söker jobb.

– Precis som i arbetet med kampanjen i övrigt vill vi visa kraften och kompetensen som idag tyvärr inte utnyttjas. I den här kampanjen får autentiska personer komma till tals och prata själva med arbetsgivare på ett sätt som vi tror och hoppas ska öppna ögonen i målgruppen, säger Josephine Wallin, cd på Le Bureau.

Kund: Arbetsförmedlingen
Byrå: Le Bureau

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.