Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Arbys dansar motvals – lanserar köttmorötter

Publicerad: 28 juni 2019, 09:15

Det lanseras allt mer växtbaserade alternativ till köttprodukterna. Nu väljer den amerikanska smörgåskedjan Arbys att gå åt motsatt håll när man släpper morötter tillagade av kalkonkött.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Hamburgerkedjorna lanserar fler växt- än köttbaserade produkter och Oatly har sådan medvind att de har svårt att få ut tillräckligt med produkter till butikskylarna. Vegotrenden har de senaste två åren fått genomslag på riktigt.

Så vad ska då Arbys, USA:s näst största smörgåskedja, med sloganen "We Have the Meats" göra? Lansera ett köttbaserat alternativ till en vegetarisk produkt, så klart.

I veckan släppte Arbys sin alldeles egna morot, tillagad av kalkonkött. Företaget har lånat manéret från typiska matvideos från Facebook. Idén ska enligt AdWeek ha kommit direkt från bolagets marknadschef Jim Taylor.

– Växtbaserat "kött" är det senaste påfundet när det kommer till att få grönsaker att se ut som vad amerikaner verkligen vill ha, vilket är bra och gott kött. Folk vet att vi egentligen bör äta grönsaker varje dag, men 90 procent av den amerikanska befolkningen når inte upp till de rekommenderade nivåerna. Så vi tänkte – om andra kan göra kött av grönsaker, varför kan inte vi göra grönsaker av kött? säger han till den amerikanska branschtidningen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.