Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Årets 20 värsta reklamfiaskon

Publicerad: 24 december 2012, 21:09

Modeller som gör i brallan, Ikeas saudiska debacle med bortredigerade kvinnor, en rastistisk Ashton Kutcher och en nakenbadande fransman i en annons för barnkläder är några de mindre genomtänkta reklamgrepp till som amerikanska branschtidningen Adweek sågar i sin genomgång av årets värsta reklamfiaskon.


Ämnen i artikeln:

Adweek

Skälen bakom flopparna varierar, men en gemensam nämare för flera av dem är ett oförsiktigt användade av sociala medier. Till exempel hamnar klädkedjan Gap på en sjätteplats på listan tack vare sin reklamtweet med förslag om att logga in på Gap.com, om man nu ändå satt hemma som en följd av orkanen Sandy.

Särskilt illa går det när sociala medier kombineras med medarbetare. Hos Burger King innebar det att bilder på en anställd med fötterna i den sallad som skulle läggas i restaurangens hamburgare fick stor viral spridning och både kökstillbehörstillverkaren  KitchenAid, Kraft Foods ägda kakvarumärket Oreos och biljettsajten StubHub råkade ut för mindre smakfulla inlägg i sina officiella kanaler som skrivits av medarbetare som trott de varit inloggade privat.

Det allra värsta floppen stod enligt Adweek det franska postorderföretaget La Redoute för, när de i en publicerad katalogbild för barnkläder glömde att retuschera bort en  medelålders man som tagit sig ett nakendopp i vattnet bakom fyra glada småpojkar.

Se hela listan här:

Fredrik Hazén

Ämnen i artikeln:

Adweek

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.