Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Årets alla Guldnyckelvinnare

Publicerad: 20 mars 2014, 15:12

Klaus-Heidi-kampanjen gillades på Guldnyckeln

Under en stor galakväll den 20 mars presenterades vinnarna i svenska mästerskapen i direktmarknadsföring, Guldnyckeln 2014. Här är alla vinnarna i samtliga kategorier samt av Guldnyckelns pris för "best-in-show" – Diamantnyckeln.


Ämnen i artikeln:

Guldnyckeln

Diamantnyckeln
Är du Klaus-Heidi
Lufthansa
DDB Stockholm
Motivering:  1963 hyllade John F Kennedy ett helt folk med vad som skulle bli ett av världens mest klassiska citat: "Alla fria människor, var de än lever, är medborgare i Berlin och således känner jag, som en fri människa, stolthet över orden Ich bin ein Berliner!". 50 år senare lanseras nu nästa milstolpe. Idag säger den modigaste av människor, den enda sanna fria svensken, kvinna som man... Ich bin Klaus-Heidi!

Huvudkategorier

Detaljhandel

Guld
Modereturen
Farsta Centrum
John Doe
Motivering: Guldnyckeln i kategorin Detaljhandel går till en effektiv kampanj som i en föränderlig värld både engagerar och gör gott. Man visar helt enkelt att ett grönt tankesätt är det nya svarta.  

Silver
Porteur Streetsale
Porteur
M&C Saatchi

Brons
För dina sinnen
Jotun Sverige
Stendahls Reklambyrå

Finans och försäkringar

Guld
Norra stå
Nordic Guarantee
Volt Reklambyrå
Motivering:  Årets vinnare i Finnas och försäkring tar oss med på en historisk resa in i framtiden och har lyckats mejsla fram ett tungt DR man inte gärna slänger i pappersinsamlingen.

Brons
Se det med egna öron
HSB Göteborg
Welcom i Göteborg

Brons

Sveriges första bank-app för företag
SEB
MRM

Produkttillverkning

Guld
En kuverthistoria på liv och död
Bong
Mecka
Motivering:  Vem har sagt att du bara har en chans att göra ett första intryck? Gör du det så här pass bra och kul, kan det ju bli hela 12 stycken.   

Silver

How to become The Security Hero
MW Security
GarbergsMalmö

Brons
Spapaketet
Forbo
Valentin och Byhr

Resor, transporter och fordon

Guld
Är du Klaus-Heidi?
Lufthansa
DDB Stockholm
Motivering:  Strategi, kreativitet och resultat när det är som bäst. Kombinera det med innovation och nytänkande och du kan sätta ditt unika namn i Guldnyckelns historia!

Silver
Interwheel "99,5%"
Interwheel Sweden AB
Clara Reklambyrå

Brons
Gotland – Jorden runt på en ö
Destination Gotland
Hillmarketing

Samhällsservice, skolor samt ideella organisationer  

Guld
Natalia Project
Civil Rights Defenders
RBK
Motivering: Det här är mer än en kampanj. Något större. Och viktigare. Lika mycket produktutveckling som reklam. För alla de som kämpar i det tysta. Mot orättvisor och förtryck. Det här är en hyllning till alla dem. Med ett tydligt budskap: Fortsätt. Ett bevis på att världen ser. En livlina. Vad som än händer. Kommunikation när den är som bäst. Och gör mest nytta. Vinnare är Natalia Project.

Silver
Miss Skinny
Frisk & fri – Riksföreningen mot ätstörningar
Shout Advertisning

Telekom-, IT-, el-, olje-, och bensinbolag

Guld
LG Smartbanners
LG
M&C Saatchi
Motivering:  "Lekfullt och ganska retfullt dundrar man rakt in i en kanal som målgruppens normalanvändare tittar till ca 150 gånger per dygn. Där uppnår man med ett snabbt och målgruppsanpassat budskap självfallet ganska momentant en imponerande effekt. Och; när man i anslutning till kampanjen dessutom kan addera en fantastisk spridning av kampanjen och dess budskap i bloggar och på teknikforum världen över är det bara att hänföras över en extremt väl uttänkt och genomförd kampanj.  Det kan därför under inga omständigheter bli tala om något annat är Guld för M&C Saatchi med den ovanligt träffsäkra kampanjen LG Smartbanners.   

Silver

SM i Lovebombing
Halebop
Smicker

Brons
Fortums julkalender
Fortum Abakus

Övriga tjänster och hälsa

Guld
Media is the message
Jernhusen Media
Garbergs
Motivering:  När man tänker stort, kan man tänka tvärtom. Och då är det helt riktigt med oriktad, riktad reklam. För hela tanken är ju att budskapet kan missa dig, men träffa ändå.

Brons
The Selfie Ads
Friskis & Svettis Region Stockholm
Volt Reklambyrå

Underhållning

Guld
Home Invasion
Elmsta 3000 Horror fest
Saatchi & Saatchi
Motivering: Briljant enkel direktmarknadsföring som går under skinnet. Rysligt kul och skrämmande effektivt.  

Silver
The Live Quize Release
Föreningen Popaganda/Luger
Saatchi & Saatchi

Brons
GOWEST
Stockholm
Pride M&C Saatchi

Specialpriser

Analyspriset och resultatpriset

Guld
En kalasbra analys
Apoteket
Kaplan
Motivering:  Genom att ställa rätt diagnos och jobba efter ett beprövat recept har byrån skapat en analytisk multivitamin som resulterade i långt fler köpvilliga patienter – förlåt – kunder än som var målet.

Bästa Kundlojalitetsprogram

Guld
Schyssthetsprogrammet
Halebop
Smicker
Motivering: Hur fortsätter man att vara utmanare fast man är etablerad? Hur får man Sveriges nöjdaste kunder för sjätte året i rad? Kanske genom att låta kunderna vara med och göra världen i lite schysstare. Det tyckte juryn var schysst. Jätteschysst faktiskt.  

Brons
Willys+
Willys
DDB Göteborg/DDB Stockholm

Kreativitetspriset

Guld
Är du Kalus-Heidi
Lufthansa
DDB Stockholm
Motivering: Ingen marknadschef vill göra målgruppen upprörd. Det är svårt att få människor att bry sig om reklam; alltså borde det vara snudd på omöjligt att få dem att förändra sina liv. Men den som vågar utmana får en kampanj som till och med kan vara livet ut. Årets kreativitetspris bevisar att man måste våga för att vinna. Grattis DDB Stockholm och alla som numera heter Klaus–Heidi!

Silver
Home invasion Elmsta 3000
Horror Fest
Saatchi & Saatchi  

Silver
Det besjälade bläcket
Svenska filminsititutet
Lowe Brindfors

Brons
Samarbetsappen
Försvarsmakten
DDB Stockholm

Personliga priser
Årets AD: Elin Lindecrantz, Mecka, En kuverthistoria på liv och död  
Årets Copy: Sedir Ajeenah, Garbergs, Media is the message  
Årets Annonsör: Lufthansa, Är du Klaus-Heidi?

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Guldnyckeln

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News