Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Årets mest delade reklamfilm

Publicerad: 21 November 2013, 13:13

Doves reklamfilm ”Dove Real Beauty Sketches” är årets mest delade reklamfilm. Det är också den mest sedda reklamfilmen online någonsin, rapporterar Unruly Viral Video Chart, som har mätt de mest delade filmerna på nätet sedan 2006.


Ämnen i artikeln:

UnrulyDove

”Dove Real Beauty Sketches”, som skapades av reklambyrån Ogilvy Mather för Unilevers räkning, toppar 2013:s Top 20 Global Social Video Ads Chart – en topplista över årets mest delade reklamfilmer på Twitter, Facebook och i bloggosfären – som presenteras av Unruly.

Topplistan baseras alltså på delningar istället för på antalet views. På så vis mäts en reklamfilms ”virala kvalitet genom mängden aktiva delningar snarare än passive videostarter”. Top 20-listan inkluderar inte film- eller tv-trailers.

– Fler och fler varumärken har börjat utmana att en "view" eller kontakt som den absolut valutan och börjar fokusera på att skapa kommunikation som verkligen engagerar målgruppen, säger Unrulys Norden-vd Lance Traoré och fortsätter:

– För en ”social” framgång så är delningar den yttersta valutan och för många av de ledande varumärkena så är just metoden för att kunna skapa och distribuera väldigt delbart material återkommande och i stor skala något som ligger högt på agendan.

Data samlades in från och med den 1:a januari 2013 till och med den 15:e november 2013. Data samlades in genom Unruly Analytics™ och Unruly Viral Video Chart™.

Se hela listan här

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

UnrulyDove

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.