Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Årets mest sexistiska reklam

Publicerad: 18 december 2013, 09:45

Adweek konstaterar att Dove lyckats skapa en diskussion om vår självbild och hur man egentligen definierar skönhet, medan Förenta Nationerna lyckats visa på ojämlikheter mellan könen över hela världen. Det finns dock riktiga skräckexempel på det rakt motsatta. Detaljhandelskedjan Radioshack toppar Adweeks lista över årets mest sexistiska reklam.


Ämnen i artikeln:

Adweek

”Idag tittar vi tillbaka då några de allra mest flagranta exemplen på  negativa stereotyper om kvinnor från reklam över hela världen.”

Adweek konstaterar också att viss reklam kan störa mer än annan och att det är en debatt som är värd att ta.

Adweek anser att den amerikanska detaljandelskedjan Radioshack har kommit med den allra mest sexistiska reklamen under 2013.

Tidningen  menar att reklamen uppfyller en rad kriterier för att bli utsedd till den  mest sexistiska reklamen alltifrån avklädda kvinnor bredvid en påklädd  man där kvinnorna hoppar omkring och används på samma sätt som möbler  till att de slickar på en fallos-symbol.

Reklamfilmen är en direkt kopia av videon ”Blurred Lines”.

Adweek  konstaterar att många musikvideos idag har nästintill pornografiska  inslag, men bara för att det är på viset är det ju inte ok att kopiera  för ett företag att kopiera en sådan video rakt av.

Adweek tycker  också att det är högst märkligt att reklamen inte har fått så mycket  negativ uppmärksamhet annat än att den brittiska motsvarigheten till RO  kom med ett förbud att visa reklamen före klockan halv åtta på kvällen.

Här är Adweeks tio-i-topp-lista över den mest sexistiska reklamen under 2013.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Adweek

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.