Reklam
Arga snickarens brandvarnarfilm – en nätsnackis
Publicerad: 7 december 2012, 12:37
Anders "Arga snickaren" Öfvergård
Jerhammar & Co Reklambyrås filmer där Anders "Arga snickaren" Öfvergård demonstrerar brandvarnare har blivit en klickmagnet på Youtube med över 125 000 visningar. Under december kommer kampanjen att rulla i TV4.
Kampanjen mot bostadsbränder, Aktiv mot brand, som startade den 1 december med Anders Öfvergårds, mer känd som "Arga snickaren" film i spetsen, har på kort tid blivit en snackis. Filmen har nu nått över 125 000 visningar på Youtube.
I Myndigheten för säkerhet och beredskaps kampanj "Aktiv mot brand" valde man att ta fram en informationsfilm som frontades av Anders Öfvergård.
I filmen demonstrerar "Arga snickaren" brandvarnaren under en rundtur i hemmet. Han visar också vad man skall tänka på för att undvika brand och hur man skall agera om den uppstår.
– 120 människor mister livet varje år på grund av bränder. Nio av tio som omkommer gör det i hemmet, oftast helt i onödan eftersom det finns några enkla sätt att skydda sig på, framförallt genom att kontrollera sin brandvarnare. Det har vi velat ta fasta på i de här filmerna med Anders Öfvergård, säger Alexandra Johansson, projektledare för Aktiv mot brand.
Till kampanjen har man även tagit fram en nät-quiz där framförallt ungdomar kan se hur brandsäkra de är. Quizzen ger snabbt besked om man är brandfarlig, en brandrisk eller har alla rätt – och därmed är den granne som alla vill ha. Till kampanjen har det också producerats en film, ”Hur säker är du?”. Kampanjen kommer också att rulla i TV4 mellan 7 december och 31 december.