Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Argentinsk lejonvinnare – kopia av Telia-annons

Publicerad: 19 Juni 2013, 21:13

Originalet och kopian.

Det argentinska bidraget som vann bronslejon i Press är förvillande likt Telias annons från 2007, gjord av dåvarande Storåkers och dess ad Jonas Frank. – Vi i Sverige brukar ju ibland bli anklagade för att stulit. Kul att någon utifrån kanske sett vår och blivit "inspirerad”, säger Jonas Frank till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Jonas FrankCannes Lions

Kan det vara en ren tillfällighet att byrån Y&R  i Buenos Aires gjort en annons som är så pass lik dåvarande Storåkers printenhet för Tela från 2007? Eller är det en form av medveten kopia?

Bidraget ”Birth” för kunden Agea som på torsdagen vann bronslejon i Press förbryllar. Konceptet är detsamma som i Telia-annonsen, med den nyblivna pappan som i smyg kollar på fotboll på BB. Resumé har sökt det argentinska Y&R-teamet, hittills utan framgång.

Telia-annonsen vann silver Epica och diplom i Guldägget 2008. Bidraget skickades också in till Cannes Lions men blev aldrig nominerat där.

Jonas Frank, i dag ad på Saatchi & Saatchi, säger så här om den bronslejonvinnande argentinska kopian:

–      Jag ser det som en kul sak. Jag ser det också som att det är kul vi gjorde denna annons redan 2007. Vi är inte så dåliga på print i Sverige. Ideerna har vi lätt. Men vad som kan saknas är hantverket, säger Jonas Frank, numera ad på Saatchi & Saatchi.

Sverige blev helt utan nomineringar i Press i år.

Teamet som gjorde  Telia-annonsen från 2007:

Advertising Agency: Storåkers McCann, Stockholm, Sweden
Art Director: Jonas Frank
Copywriter: Christian Sundgren
Photographer: Bisse / Adamsky
Additional credits: Michael Storåkers, Minna Dahlberg, Therese Bohlin, Anna Wallin, Maria Widemar, Anders Westma

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Jonas FrankCannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.