Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Arimus-skaparen vinner Guldlådans hederspris

Publicerad: 24 Januari 2013, 12:23

Vinnare av Guld samt Hederspris i Postens DR-tävling Guldlådan: Oskar Pernefeld, Caroline Andersson och Linus Bronge.

Oskar Pernefeldt blev en riktig snackis då han skapade landet Arimus för att ta sig in på Beckmans. Jobberbjudandena haglade över honom, men han valde studierna före att ta sig in på en byrå. Han har nu deltagit i sin första stora reklamtävling – Guldlådan. Hans team vann inte bara Guld, utan även hederspriset för Bästa Strategi med Vi gör det åt dig för Returpack.


Ämnen i artikeln:

Oskar PernefeldtGuldlådanPostenBeckmans

– Jag är superglad. Guldlådan är Sveriges största reklamtävling för studenter. Så det känns overkligt, säger Oskar Pernefeldt.

Resumé kunde förra året berätta om att Oskar Pernefeld hade skapat ett eget land för att ta sig in på Beckmans - Arimus.

Han hade dragit maximal nytta av punkten övrigt i sin ansökan och skickat alltifrån påhittade brev från Arimus-tjänstemän till att skapa symboler för landets myndigheter.  Reaktionen lät inte vänta på sig.

Hans ansökan blev en riktig snackis i branschen och när juryn skulle bedöma honom rådde ingen tvekan om att han platsade på Beckmans.

Han har nu fått sitt första riktiga eldprov i Postens DR-tävling Guldlådan, men Oskar Pernefeldt går från klarhet till klarhet och vinner både guld och juryns hederspris för bästa strategi ihop med lagkamraterna Caroline Andersson och Linus Bronge:

– Jag vill verkligen poängtera att det här inte hade gått utan mina lagkamrater. Vi är alla lika delaktiga till framgångarna. Vi har också funnit varandra på ett personligt plan, säger han.

Han berättar att idén gick ut på fokusera på hur Returpack hjälper sina företagskunder – alltifrån restauranger till caféägare som har större pantvolymer.

Här gick upplägget ut på att skicka ett redan öppnat kuvert. Kuvertet innehöll i sin tur ett ihopknycklat papper där det står att man redan har strukit under det viktigaste.

Brevet avslutas med att Returpack pantar burkarna och flaskorna åt dig:

– Returpack kommer och hämtar pantflaskorna och man får också mer betalt än om man hade pantat dem själv. 20 öre per flaska, säger Oskar Pernefeldt.

Jobbar du lika mycket fortfarande?
– Ja, jag kör frilansprojekt vid sidan av skolan, läser läxor och försöker vara med i så mycket reklamtävlingar jag bara kan. Jag har sovit i skolan. Det är tur att man är kort så att man får plats i deras soffa, säger Oskar Pernefeldt.

Hur lever Arimus nuförtiden?

– Det är en fil i arkivet. Folk har frågat mig om jag ska fortsätta med Arimus, men det går inte längre att förfalska papper och liknande då man vet att det är jag som är Arimus. Jag förfalskar annat i stället. Jag gav exempelvis min syster ett gullighetsstipendium, säger Oskar Pernefeldt.

Du verkar gilla det här med förfalskningar?– Jag har längre varit intresserad av det och man kan ju övertyga människor med hjälp av symboler. Det visar vilken oerhörd makt som ligger i visuell kommunikation, säger Oskar Pernefeldt.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.